Distrikt Värmland

Gunillas Krönika

Här kan du läsa Gunillas Krönikor.

Bild på Gunilla Söderslund som skriver krönikor för PRO Värmland

Gunilla Söderlund

Gunillas Krönika Nr 5 2024

PRO VÄRMLAND

Hej svejs alla PRO:are!

Nu är pergolan klar, invigning sker nog på midsommarafton om inte vädret ställer till det. Växter har också planterats, såsom klätterhortensia, kaprifol och klematis. Tror det kommer att bli bra när väl växterna har nått över staketet. Just nu är de i sin så kallade linda. Dessa tråkiga regnveckorna har ”kuvösen” varit bra att ha. Där blir det ju varmt så fort solen skickar ner några av sina väl bevarade strålar. Både bok, korsord och patiens har kunnat avnjutas trots att regnet och för den del även hagel, har forsat ner. När det gäller patienser så är det en som jag kallar för ”Idioten”, jag vet inte om det ens är rätt namn, men det går ut på att du skall ha alla ess kvar på bordet, inga kort på hand och inga andra kort än essen kvar när leken är slut. Den tar oftast lång tid att ”vinna”, men kul tidsfördriv i alla fall.

Ja då var det snart midsommar, undrar om det blir regn som vanligt eller finns det en chans att man kan vara ute? Ja det återstår ju att se. Maten blir ju lika i alla fall. Igår hittade jag smultron, nästan en deciliter, det är mycket det när det gäller smultron. En ingift moster till mig var och plockade smultron på ett kalhygge och hon hittade FEM liter! Helt otroligt! Mamma plockade alltid smultron och förs in och så fick jag och min bror det på julaftonsmorgon till frukostgröten. Ett fantastiskt minne.

Några semesterplaner har vi inte i år, än ska sägas. Mannen är inte helt kurant så vi får avvakta och se vad som händer. Hoppas att några av grabbarna kommer på besök det är lika trevlig varje gång. Vårt näst äldsta barnbarn tog studenten och tyvärr kunde vi inte närvara, men vi fick massor av bilder. 20 år, nybakad student och redan fått fast anställning, bra jobbat tycker jag.

Trots denna molniga söndag ska vi ha kul i eftermiddag vi ska på uppvaktning, en väninna har fyllt 70 år. Tänk vilken skillnad på en som fyller 70 år nu mot när jag var liten. Då tyckte man att de satt och dinglade med benen i graven, nu reser vi till solen, dricker gott vin och äter god man. Gympar, spelar golf och en massa andra aktiviteter oftast inom föreningslivet. Jo jag vet att allt var mycket tyngre förr och att alla slet ont, men ändå. En kusin till min mamma hon plockade varje år säckvis med grankottar som hon sålde till skogsbolaget. Vilket slit, hon plockade även mossa och gjorde allahelgonkransar som hon sålde till byborna. Jag kommer ihåg hur fint bundna de var. Detta är knappast något jobb för dagens ungdom, ja vi var nog inte så sugna vi heller.

Glad midsommar på er, njut av sommar, det är ju kort sjunger Thomas Ledin