Distrikt Värmland

Gunillas Krönika

Här kan du läsa Gunillas Krönikor.

Bild på Gunilla Söderslund som skriver krönikor för PRO Värmland

Gunilla Söderlund

Gunillas Krönika Nr 2 2024

PRO Värmland

Hej alla PRO:are i Värmland!

Det var ett tag sedan jag hörde av mig, men som det är ibland kom livet emellan. Nu hoppas jag på en nystart, solen kommer fram och krokusen har börjat blomma, hoppas på snödropparna också. Påsken är ju på ingång och på torsdag bär det väl av till Blåkulla i vanlig ordning. Jag har inte kollat om kvasten ”startar” eller om den måste laddas, den är ju eldriven nu, så klart. Undrar om det finns laddstolpar på Blåkulla, ja ja det ”ordner sig” som vi säger i Värmland ”å gär ä int de, sö kvetter de”! Värmländska är en rolig dialekt, eller hur? Vi ”ska jämt gär detta”, en arbetskamrat till mig sa så till en ny notarie och han blev ganska fundersam, ”Jaha så det är du som alltid gör detta ”. Nja kanske inte rätt tolkat. Eller ett utav de roligaste uttrycken ”Sågg du söan på sörsia skygårn”. Ett annat uttryck som få utanför Värmland förstår är ”Ho bor på saam ställ ho ågg” Hihi va kul med dialekt!

Oj, nu blev det en utsvävning, det skulle ju handla om våren. Det var väl Fröding som skrev ”Ja vår´n ja, Ja vår´n ja, det är en fina tii, da stecker sig ur jola, å gudskelöv för sola, ho är så gla å bli”. Titta där föll jag tillbaka till vår kära dialekt.

Med våren kommer också alla årsmöten ute i föreningarna och snart är det även dags för distriktet att ha sitt. Vi ska som vanligt vara i Forshaga Folkets Hus. Har ni frågor till distriktet, skicka då med dessa med er förenings- representant. Motioner kan man också skriva, tyvärr har tiden gått ut för i år men det kommer ju flera årsmöten. Det är genom er medlemmar som både er förening och distriktet utvecklas. Kom ihåg att ingen fråga är för liten och detta med dumma frågor, ja det finns inte, däremot dumma svar, det finns det gott om.

Ja för ”å knyta” ihop säcken så var det ju detta med påsken, tror jag skrev i en tidigare krönika om maten, samma, ja nästan, som jul och midsommar. Visst är vi variationsrika, men så gott!

Ha en riktigt skön påsk, med kanske en konstrunda för å få lite kultur. Det kan ju bli en kul tur!

Ha det gött! // Gunilla