Förening Hållnäs

Föreläsning om ”Hållnäs förr och nu”

Den 8 september bjöd Carl-Åke Eriksson på en intressant föreläsning om Hållnäs förr och nu och Susanne Ljung-Adriansson berättade om hembygdsföreningens arkiv, som finns i kommunalhuset i Edvalla. Carl-Åke har fått Tierp kommuns kulturpris för sitt arbete som redaktör för skriftserien ”Hållnäs förr och nu” som hittills utkommit med 12 nummer. Exemplar finns att köpa vid hembygdsföreningens olika evenemang liksom hos lokala näringsidkare. Som utgångspunkt för föreläsningen hade Carl-Åke sin utställning om Hållnäs, som visats i Möbeln i Tierp.

Det har funnits och finns många personligheter i Hållnäs. Här är några som Carl-Åke berättade om:

Carl Gustav Jansson, kallad ”Amerikanarn"

En dag 1884 fick den 14-årige Carl-Gustav Jansson från Hållen i Hållnäs skjuts med häst och vagn till hamnen i Gävle. Det var då dags för 14-åringen att lämna tryggheten och ta hyra på en båt mot Australien. Efter ett antal år som sjöman och ett tjugotal år i USA återvände han på 1920-talet till Hållnäs med chassit till en Ford som han byggde en buss av. Med bussen skjutsade han skolelever till Fagerviken 1923 för att titta på den strandade sillvalen.
Foto: Okänd

Waltraut Martinelle från Ekbo

Waltraut fäddes i Ostpreussen. Mot slutet av kriget tvingades familjen på flykt undan Röda armén och lyckades efter många faror och umbäranden ta sig till Danmark. Till Hållnäs kom hon som au pairflicka. Där fann hon sedan kärleken och gifte sig med sin Arne. Flera fosterbarn har fått stöd och hjälp genom åren. Nöden som rådde i Polen efter kriget berörde henne starkt. Hon samlade in kläder och andra förnödenheter som hon skickade dit på egen bekostnad.

Per-Erik ”Peken” Karlsson från Hjälmunge

"Peken" var en omtyckt profil på Hållnäshalvön och Tierp, han var känd för sitt engagemang och sin drivkraft. Han brann för de lokala frågorna. Vid två tillfällen utnämndes "Peken" till Årets Eldsjäl av Tierps kommun. Han var även nominerad till flera stora svenska priser för sitt engagemang.

Fredagen 2 mars 2018, en gnistrande vacker vinterdag, ringde kyrkklockorna i Hållnäs till begravningsgudstjänst för Per-Erik. Sex medlemmar i SHK Hockey bar kistan från kyrkan till bisättningsrummet. De var alla iförda tröjor från Per-Eriks klubbar - Slada IK, Hållnäs IF, SH Hockey och SHK Hockey.

Napoleon Holmström från Klungsten
I Klungsten har båtbyggarkonsten gått i arv. Napoleon Holmström började att bygga båtar redan 1912 och därefter har flera av hans söner varit verksamma som båtbyggare.

Hur båten skulle se ut, längd, bredd och djup, var upp till beställaren och båthusets längd. Det tog i allmänhet 2-3 månader, beroende på storlek, att bygga en båt. Napoleon byggde ca tre båtar per år.

Astrid Carlsson från Hjälmunge

Astrid Carlsson, var under flera årtionden Hållnäs egen matmamma. Otaliga är de kalas i samband med bröllop, begravningar och födelsedagar som Astrid svarat för under åren. I mitten av 1970-talet började hon dra ner på sina åtaganden, men 1974 och 1975 ledde Astrid välbesökta cirklar om gammaldags Hållnäsmat.