Förening Öregrund

Lördag 18 september klockan 13.00
Officiell invigning av Röda bron vid Hummelfjärd

Ordförande för föreningen Tallparkens Vänner är Olle Pettersson

Olle Pettersson ordförande för föreningen Tallparkens Vänner. Foto Kjell Karlsson

Kategorier:
Publicerad:

Straxt före invigningen, tittade solen fram som på beställning. Invigningen började med tal av Kulturnämndens ordförande Jonas Lennström och Olle Pettersson, ordförande i Tallparkens vänner.
Det bjöds på förtäring under tiden som Sigtuna Messingssextett underhöll .
13.30 klippte Kulturnämndens ordförande Jonas Lennström av bandet i form av tunna tallgrenar som hade flätats av Christina Hoffman. Sigtuna Messingssextett blåste en fanfar.

Fakta: Röda bron är 78,5 meter lång. Den började byggas 2018. Bron är en del av sjömilen. Sjömilen är en promenadslinga runt Hummelfjärd med en längd av en sjömil (1 852 meter) och är utmärkt med röda sjömärken.
Tallparkens vänner har har lagt många idéella timmar för att bron skulle bli verklighet.

Kommunen äger bron och marken.
Projektet har finansierats av Östhammars kommun, bidrag från Lions, Länsstyrelsen genom LONA-medel (lokal naturvårdssatsning), Upplandsstiftelsen och Tallparkens vänner.
Länk till promenader på vackra stigar i Tallparken
Länk till Tallparkens Vänners Hemsida Facebook Länk till annan webbplats.
Länk till Bildarkiv. Resor, nyheter och möten m.m.
Länk till mappar från 2021

Christina Hoffman