Förening Gimo

Konsumentrådgivning

KONSUMENTRÅDGIVNING

Årets julklapp 2020 från Östhammars kommun! Avtalet med Konsument Uppsala är uppsagt. Alla med behov av konsumentrådgivning är nu hänvisade till Konsumentverkets app, ”Hallå konsument”. Därmed förpassas Östhammars kommun till sista plats bland länets kommuner vad gäller konsumentrådgivning.

Det blir en liten besparing på papperet, men kan bli dyrbart i längden. För de boende i kommunen blir problemen stora när man behöver hjälp i ekonomiska frågor. En app på nätet är inte lösningen för de som har liten eller ingen vana vid datorer.

För PRO:s medlemmar finns från och med nu hjälp och stöd att få med krångliga konsumentfrågor. Du kan nämligen vända dig till Konsumentcentrum som är en del av tidningen Råd&Rön.

Det här kan du få hjälp med:

• Konsumentvägledning via e-post och telefon gällande konsumenträttslig lagstiftning, information inför köp och råd om klagomål.
  • Du kan skicka in avtal eller anmälningar, exempelvis Allmänna reklama-tionsnämnden, om du vill få dem granskade.
  • Vid behov får du också hjälp att kontakta företagen.

Möjligheten att få konsumentstöd är en del av ditt medlemskap i PRO och gäller under hela 2021. Det är viktigt att du har ditt medlemsnummer tillgängligt då vi kommer att fråga efter det.

Kontakt:

Maria Wiezell och Anna-Lena Ström på Konsumentcentrum

Telefon: 08 674 43 74, måndag - onsdag kl. 9 - 11 och 13 – 15.

E-post: radgivning@konsumentcentrum.se