Förening Storvreta

Gemenskap och aktiviteter
Publicerad:

SEPTEMBER MÅNADS TRIVSELTRÄFF

2019-09-21 På torsdagen den 19 september genomförde föreningen sin månatliga Trivselträff med bl.a. temat ”Hur man gör ett nyhetsprogram”. Inbjuden ”föreläsare” var Uppsala SVT:s – lokalchef Daniel Legue.

Daniel gavs oss en mycket intressant och djuplodande tillbaka blick om hur nyheter har kommunicerats till oss medborgare under åren via tidningar, TV och datorer men nu är det en ”Helt ny spelplan” som råder. Nyheter via regelbundna nyhetssändningar på Tv är det numera bara SVT Riks & Lokalt och TV 4 som är verksamma med. Det tackar – ”vi allra ödmjukast för” som är uppvuxna med tidning och Tjock-tv……..

Det senaste inom nyhets/informations förmedling och det som tar större, större utrymme är rörliga bilder och text är ”via mobilen” - fick vi oss serverade på ett mycket informativt och klargörande sätt.

Det är det ingen tvekan om … var du än befinner dig i samhället - ser det ut som ……vi tycks ”styras” av mobilen – kanske något som vi ”något äldre” medborgare får lära oss att leva med om vi ska känna en tillhörighet och göra oss hörda i dagens samhälle???

Dagens möte avslutades – som tur var – med sedvanlig kaffestund & lotteridragning utan hjälp av en mobil….

Stort tack till kaffe- och programkommittén.

Text: Lars Nordström