Förening Össeby

Vår Historia från 1964

Össeby PRO 40 år 1964 - 2004

Historie beskrivning av PRO Össeby från 1964 till 2004 av Inga Näslund

Den 11 juni 1964 bildades Össeby pensionärsförening då 22 medlemmar anslutna till föreningen. Verna Johansson som då arbetade komunalkontoret i Lilla Garn var till stor hjälp med bildandet och hon ledde också det första mötet. Som tack valdes hon till hedersledamot.

Årsavgiften var 1964 5 kronor, varav 1 krona tillföll förbundet. Avgiften har därefter höjts till dagen 160 kr/år (2004). För att förstärka föreningens ekonomi de första åren skänktes ett paket på varje möte, vilket utlottades. Värdet på paketet fick ej överstiga 2 kr. Den som vann paketet skulle nästa gång skänka ett paket. Från 1980 avslutades månadsmötena med lotteri i form av åror med skänkta vinster.

De första åren höll man till i Kommunalhuset Lilla Garn samt i Stångberga skola, men flyttade 1967 till Karbygården för att åter flytta till lilla Garn 1972. 1978 fick man lokaler på Tallstigen, men 20 år senare måste man flytta därifrån p.g.a. att dagcentralen som var inrymd i samma lokal lades ned. Föreningen hyr sedan dess lokal av Brottby SK på Össeby IP.

På det första mötet beslöts att ha möten den första lördagen i varje månad. Förutom detta månadsmöte började man med något som kallades Tisdagsträffen en gång per månad, då man hade olika program. Dagen ändrades sedermera till Onsdag.

Redan 1965 hölls den första syföreningsauktionen dom hölls i Betania-kapellet men redan året efter och i fortsättningen hölls auktionerna i Karbyskolan.

Att resa började man med 1965, då färden styrdes mot Eskilstuna på våren och Vaxholm på hösten. Året därpå reste man till Värmland till ett pris av 185 kr. Under årens lopp har man besökt dom flesta landskap söder om Lappland/Västerbotten. Som kuriosa kan nämnas att de som inte kunde följa med på resorna de första åren kompenserades med t.ex. blommor eller 50 kr till en privat resa. I många år gjorde man upp till fem resor per år, av vilken en ofta varade 4 dagar.

Föreningens första ordförande var Alfred Schröder, sekreterare Ester ljung sam kassör Anny Degling.

Våra Ordförande under årens lopp har varit

Alfred Schröder 1964-1972

Fritjof Ramström 1973-1974

Valter Rödin 1975-1981

Erik Johansson 1982-1991

Styrbjörn Syvertsen 1992-2001

Kerstin Persson 2002-

Bland Övriga styrelseledamöter kan nämnas Ingegerd Holmgren som var kassör i 19 år samt Ally Andersson som var sekreterare i 16 år och som dessutom var vice sekreterare i ytterligare många år.

Den av nuvarande medlemmar som varit längst med i vår förening är Valborg Gustavsson, som blev medlem 1971 tätt följd av Greta Jerrefalk 1972, Henry Frisk 1973 samt Helge Holmgren 1974.

Att ha julfest/luciafest med gröt började man med redan 1966, då man höll till i Stångberga skola. Sedermera hölls festen i Karbyskoln och på Tallstigen och den traditionen håller vi fast med än i dag fast i Vada församlingshem. De första åren bjöds bara på gröt, smörgåsarna fick man ta med sig själv.

Det har också studerats flitigt i våra läse cirklar under årens lopp. De flesta av Sveriges landskap har behandlats jämte våra grannländer Norge, Finland och Åland. Dessutom bl.a. Känn din hembygd, Mötesteknik, Seder och bruk om konsten, Må bättre på äldre dar, Sällsamheter i Stockholm Skärgård samt Minne och Åldrande. Bland cirkelledarna kan nämnas: Nils Jerrefalk, Ingegerd Holmgren, Hilda Sjöman och Evert Modig. Årets cirkel handlade ju om Dalsland, men redan 1979 hade man en cirkel om detta landskap.

Medlemsantalet efter det första året var 200 och har ökat till dagens drygt 100.

1974 fanns 65 medlemmar inskrivna

1984 68 medlemmar

1994 61 medlemmar

Som synes har medlemsantalet ökat markant till dagens 100 st men antalet aktiva medlemmar har tyvärr inte ökat procentuellt sett. Under 70-80 och även i början av 90-talet deltog ca 15-20%. Vi får dock hoppas att fler medlemmar vill arbeta aktivt så att vi med tillförsikt kan se fram mot nästa decennium

11 Juni 2004 Enligt uppdrag

Inga Näslund

Ladda ner som Pdf här! Pdf, 18.7 kB.