Förening Skärholmen

Vår historia

Skärholmens centrum 1968

Lite historia om PRO Skärholmen

Från början var det fyra föreningar, en för varje stadsdel inom Skärholmens församling - Bredäng, Sätra, Skärholmen och Vårberg.

Föreningarna bildades i takt med att stadsdelarna byggdes ut med början på 60-talet. Sedan dess har generationer avlöst varandra. Många av de nuvarande medlemmarna flyttade in som unga föräldrar i miljonprogrammets nya moderna bostäder.

Sedan 60-talet har det skett stora förändringar i befolkningens sammansättning. Många av dagens yngre pensionärer har sina rötter i andra delar av världen, och det svenskpräglade PRO har inte lyckats fånga deras intresse.

Antalet medlemmar har minskat det senaste 20 åren. De ursprungliga fyra föreningarna slogs ihop först till två; PRO Skärholmen-Vårberg år 2015 och PRO Bredäng-Sätra år 2015, sedan till en enda förening för hela stadsdelsområdet, PRO Skärholmen, år 2018. Idag har PRO Skärholmen 428 medlemmar.