Förening Kärrtorp
Månadsmöte om bedrägerier mot äldre på Reflexen, september 2023.

Fullt hus på Reflexen. Stående längst bort Per Sundgren och Curre Hansson.

Kategorier:
Publicerad:

Många kom till möte om bedrägerier

Vi var säkert 50 personer som samlades till säsongens första möte på Reflexen. Temat var bedrägerier mot äldre.

I stort sett alla äldre har varit med om något försök. Väldigt många drabbas. Totalt tillskansar sig bedragarna mer pengar än vad knarkhandeln omsätter. Att det inte talas mer om den sortens brottslighet beror bland annat på att många drabbade känner skam över att ha blivit lurade.

"Vi vägrar skämmas" var därför rubriken på vårt septembermöte. Deltagarna fick höra Per Sundgren, tidigare kulturborgarråd i Stockholm för Vänstern, berätta om hur han själv och hans fru blev lurade via Swish. Både han och PRO-distriktets ordförande Curre Hansson talade sedan om vilka krav vi bör ställa på banker och politiker för att få stopp på bedrägerierna. Det surrade också friskt runt borden under ett pass med "bikupor" för prat om egna erfareheter.

Skurkarna bakom den här sortens brottslighet är inte ute på stan med vapen. I stället sitter de tryggt bakom en dator och med mobil i handen. De bygger upp ett förtroende till sina tilltänkta offer och kan utge sig för att komma från exempelvis bankens säkerhetsavdelning. Där har de upptäck att någons identitet är på väg att kapas så att besparingarna kan rinna bort. Det ska de hjälpa till att sätta stopp för. Men i själva verket är det "säkerhetsexperten" som lurar skjortan och pengarna av pensionären! Ett inslag i den långa dialogen med offret brukar vara att hen ska använda sitt Bank-ID. Just det blir bedragarens nyckel för att komma åt pengarna.

-Varför siktar de in sig just på oss pensionärer? undrade Curre Hansson. Jo, för att ungdomar inte har samlat ihop någon förmögenhet och yngre vuxna ofta har mer skulder än tillgängar. Det är framför allt vi äldre som har pengar på banken.

Bankerna måste ta ansvar!

Per och Curre tryckte båda på att vi måste få en ordning där bankerna tar ett större ansvar för att skydda våra pengar. Den nya digitala tekniken har gjort det alldeles för enkelt att tömma ett konto med några knapptryck. Men idag vägrar storbankerna, trots sina jättevinster och att det är deras system som gör bedrägerierna möjliga, nästan alltid sina kunder att ersätta förlusten. Detta trots att ett domslut i Högsta domstolen från i fjol gör klart att banken ska stå för förlusten, så när som på 12.000 kronor, även när den drabbade kan anses ha varit "grovt oaktsam".

Bedragarna är oerhört skickliga och använder en rad olika historier för att starta sin jakt efter pengarna. Några exempel: Offrets barn har blivit av med sin mobil och skaffat en ny med annat nummer. Det har kostat, och nu behöver hen akut hjälp. Ett sms berättar om en paketleverans som offret inte alls beställt. Det leder till en kontakt med bedragaren, som säger sig se att den falska leveransen beror på en kapad identitet men att hen kan ställa allt till rätta. Kontakten kan pågå länge. Bedragaren ser till att ha skaffat sig uppgifter om offret som gör att denne ska tro sig vara i trygga händer.

PRO deltar nu aktivt i en bred kampanj som syftar till både att informera medlemmar om riskerna och att ett större ansvar för att stoppa bedrägerierna ska läggas på bankerna. Ett möte inom kort mellan vår ordförande Åsa Lindestrand, justitieministern och storbankerna vd:ar blir ett led.

Låt dig inte luras! Och om du ändå blir det - skäms inte, utan prata om vad som hänt och var med och höj rösten mot bedragarna och mot en orättvis rättspraxis!

Banker badar i vinster och sviker pensionärer Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. - debattartikel av Per Sundgren och Curre Hansson
Pro.se: Krav för att få stopp på bedrägerierna Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Text: Jan Johansson