Förening Kärrtorp
Filmning av bingospel i PRO-lokalen, Kärrtorp.

Jesper Klareus, Qbrick, filmar bingospelande PRO-are i Kärrtorp.

Kategorier:
Publicerad:

PRO Kärrtorp med i tävling om nytänkande inom Stockholms stad

”Framsteget” är en årlig tävling inom Stockholms stad för att främja nytänkande och kvalitet inom olika verksamheter. Skarpnäcks stadsdelsförvaltning lyfter i år fram ett nytt sätt när det gäller pensionärsrådets möjligheter att påverka pensionärernas villkor.

Ett inslag i tävlingen blir en film på tre minuter. Den 8 september träffade filmarna våra representanter i rådet tillsammans med Susanne Hollander, tillförordnad avdelningschef för äldreomsorgen. De passade också på att följa en av våra regelbundna verksamheter i PRO-lokalen, torsdagseftermiddagens bingo, med videokamera.

Spännande att vår förening valts ut till ett bidrag i tävlingen, tycker vi förstås! I slutet av september ska bidraget skickas in, och den 29 november koras vinnarna.

-Vi talade om pensionärsrådets sammanträden och betydelse för pensionärerna i Skarpnäck, säger Leif Karlsson. Det gäller äldres sociala trygghet, god vård och omsorg, miljö, kultur samt säkerhet och tillgänglighet.

-Pensionärsrådet fick möjlighet att bidra med ett eget uttalande i stadsdelsförvaltningens remissvar, vilket rådet uppskattade mycket. På så sätt kunde rådet analysera förslagen på ett djupare sätt och bidra med sin kompetens i ett tidigt skede i processen.

Läs mer om Framsteget på Stockholms stads webb. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Susanne Hollander, Skarpnäcks stadsdelsförvaltning, och Leif Karlsson, PRO Kärrtorp.

Susanne Hollander, tillförordnad avdelningschef för äldreomsorgen i Skarpnäcks stadsdelsförvaltning i samspråk med Leif Karlsson, representant för PRO Kärrtorp i stadsdelens pensionärsråd.

Text: Jan Johansson