Förening Kärrtorp
Framför Lobos skulptur Moderskap i Björkhagen.

Samling framför Balthasar Lobos Moderskap. Guiden Leif Karlsson till vänster.

Kategorier:
Gemenskap och aktiviteter
Publicerad:

Hitta konsten i Björkhagen!

Björkhagen är det område i vår stadsdel som har mest offentlig konst, men många av verken finns inte där man lättast passerar. På PRO Kärrtorps vandring den 10 juni hjälpte Leif Karlsson oss att hitta rätt. Läs här om vad vi såg! För dig som inte var med bör berättelsen kunna fungera som guide för en egen tur.

Första stopp var vid den skulptur som flest förmodligen upptäcker – spanjoren Balthasar Lobos Moderskap, vid infarten till Markuskyrkan från Malmövägen. Att ett verk av en så framstående utländsk konstnär finns i Björkhagen har en intressant bakgrund. Leif berättade att Ingrid och Conny Andersson lärde känna Lobos och hade honom som inneboende i Björkhagen under hans exil efter spanska inbördeskriget. Där hade Conny deltagit som frivillig i försvaret av den demokratiska republiken. Lobos släkt ville lämna ett spår i Björkhagen, och genom en donation kom Moderskap hit, så sent som 2016.

Nästa verk, utanför en bostadslänga på den lilla Ronnebyvägen, hade vi knappast hittat utan guide. Två barn huggna i sten av Axel Wallenberg heter Vattenkonst och restes redan 1948. Idag kan namnet kännas missvisande, eftersom det inte längre rinner något vatten från pelaren och ner i dammen den står i. Enligt Leif är det ett exempel på missgrepp i skötseln av konst. Verket stod från början på kommunal mark, men hör nu till en bostadsrättsförening.

Vattenkonst, skulptur vid Ronnebyvägen i Björkhagen.

Utanför Ronnebyvägen 7 står den här skulpturen.

På andra sidan Karlskronavägen ligger Björkhagens skola med sina stora tegelbyggnader. Lätta att se – men det är ändå väldigt lätt att missa Arne Jones reliefer vid den tidigare huvudingången, som nu heter entré A3. De ska föra tankarna till ett par av litteraturens verkliga klassiker: Don Quixote och Hamlet.

Vi gick vidare till gården framför Markuskyrkan och beundrade Robert Nilssons bronsskulptur Lotusblomman. Han har också, tillsammans med frun och textilkonstnären Barbro Nilsson, formgivit konst inne i den världsberömda kyrkan.

Lotusblomman vid Markuskyrkan.

Lotusblomman av Robert Nilsson, på gården framför Markuskyrkan.

Stort, men lätt att missa

Georg Varhelyis funktionalistiska höghus i Björkhagens centrum syns vida omkring. När det byggdes, 1954, var 16-våningshuset det högsta bostadshuset i hela Stockholm. För att upptäcka områdets största konstverk, Björkhagsbrunnen av Emil Näsvall från 1963, måste man ändå ta sig fram till en gård framför huset. På bronsstaketet trängs människor i alla möjliga situationer: arbetare, dansande par, fotbollsspelare, en konstnär… Värda att stanna och titta ordentligt på.

Trots sin storlek är också den höga Pelare III av Veikko Keränen från 1981 lätt att missa. Den står i en liten park vid Björkhagsplan och samspelar med höghuset bakom.

Björkhagsbrunnen.

Björkhagsbrunnen, med sitt myller av figurer - lätt att missa!

Vi fortsatte upp på Hässleholmsvägen och stannade vid Palle Bernevis bronsstaty Britt, från 1950, i sluttningen framför ett bostadshus. Intressant med den är att den var det första konstverk som Svenska Bostäder beställde och satte upp i ett bostadsområde.

Skulpturen Britt på Hässleholmsvägen.

Britt står vid Hässleholmsvägen.

Så fortsatte vi ner till Halmstadsvägen, passerade Malmövägen och stannade i en vacker liten park vid korsningen med Eslövsvägen. Där finns både Nallen i sten av Anders Jönsson och en relief av Axel Wallenberg på väggen. Där tog vi en kort fikapaus. Leif påpekade att det kan löna sig att ge synpunkter och förslag om offentliga miljöer. Efter att PRO hört av sig har ett öra på nallen reparerats, reliefen putsats och fått belysning och parken snyggats till – inte illa!

Paus vid Nallen i Björkhagen.

Samling i den lilla parken framför Nallen.

Härifrån gick vi tillbaka till Malmövägen, mot Kärrtorp och in i gången mellan huslängorna vid Ystadvägen – ett område där Luma hade fabrik innan Björkhagen byggdes. Åter en plats med väldigt fin men inte så lättfunnen konst! Intill entréerna till alla hus finns spännande antikinspirerade reliefer i terrakotta av den välkända skulptören Lena Lervik.

Björkhagen, relief av Lena Lervik.

Relief och vy mellan husen på Ystadsvägen. Här finns många fler fina reliefer.

Tips för egna promenader

Mycket utomhuskonst inom ett litet område fick vi se. Dessutom intressanta kommentarer från deltagare som bott och arbetat länge i Kärrtorp och Björkhagen. Både Birgit Persson och Elvy Fougner har arbetat i Konsumbutiker i Björkhagen och pekade ut var de legat. I början var butikerna uppdelade i olika manuella avdelningar (för kött, bröd osv) där man betalade direkt. Senare kom snabbköpen, med kassa på en plats. Tiderna förändras!

Det här var den sista konstvandringen för säsongen. Du som vill spana på egen hand kan ha nytta av skriften Konst och byggnader – läs eller hämta den här. Pdf, 2.3 MB, öppnas i nytt fönster.

Text: Jan Johansson