Förening Kärrtorp
Christina Tillö, PRO Kärrtorp, guidar i Hammarbyskogen.

Christina Tillö guidar i Hammarbyskogen.

Kategorier:
Gemenskap och aktiviteter
Publicerad:

En skogsvandring från Skärmarbrink till Hammarbybacken

Kan man gå i skogsterräng från Skärmarbrink till skogen vid Hammarbybacken? Den frågan ställde sig medlemmar i PRO Kärrtorp när man den 13 maj vandrade genom skogen i Hammarbyhöjden med omgivningar. Och svaret blev ja.

Det går att vandra i skogsterräng i stadsdelen. När Stockholm planerades och byggnationen kom i gång Söder om Söder lade man in gröna kilar mellan stadsdelarna.

Dessa kilar finns alltjämt kvar kvar, men nutidens stadsplanerare och politiker ifrågasätter denna planering. Man vill bygga ihop stadsdelarna. Något som pensionärsrådet i Skarpnäcks stadsdelsnämnd protesterade mot i samband med stadsdelsnämndens sammanträde i april i år. Protester finns också mot tanken att bygga ihop Hammarbyhöjden och Hammarby sjöstad, varvid en del av Hammarbyskogen skulle försvinna.

Vandringen gick genom det som är Södertörns kuperade terräng med berghällar som dök upp när inlandsisen drog sig tillbaka och marken höjdes. Häggen, körsbärsträden och blåbärsriset blommade. Rådjur och en stor snok betraktade sällskapet. Men ack så torrt det är i skogen! Mer regn behövs.

Kunnig och mycket uppskattad ciceron var Christina Tillö.

Text: Leif Karlsson