Förening Kärrtorp
Häftet Konst och byggnader_exempel

Exempel ur häftet om konst och byggnader.

Kategorier:
Gemenskap och aktiviteter
Publicerad:

Läs om konst och byggnader i Skarpnäcks stadsdelsområde!

Ett spännande häfte om konst och byggnader i vårt område finns nu i ny version! Det är något att läsa där hemma, men också att ta med på vandringar längs gator och parkstråk.

Som del av huvudstaden är våra områdens historia inte särskilt lång. Under århundraden präglades landskapet och livet här av de stora gårdar som ägde marken: Skarpnäck, Hammarby, Enskede och Nacka. Under tidigt 1900-tal började en samlad småhusbebyggelse växa fram, först i Enskededalen och lite senare kring det gamla torpet Pungpinan. 1926 började 8-ans spårvagn rulla till det som då kallades Skarpnäck (idag platsen för förskolan vid Talmansgränd). Om man inte bosatte sig i trakten så kanske man odlade? Stockholms stad upplät mycket mark som kolonilotter.

De nya förstäderna planerades sedan så att de bildat tydliga årsringar. Och de byggdes snabbt. Först ut var Hammarbyhöjden på 30-talet. Kärrtorp kom till runt 1950 och Skarpnäcksfältet på 80-talet.

Häftet Konst och byggnader

Häftet berättar på drygt 30 sidor om hur bebyggelsen växt fram och lyfter fram intressanta och typiska byggnader i området. Den offentliga konsten i stadsdelarna är också ett genomgående tema. Det finns gott om bilder, och du får hjälp att hitta många av platserna via kartor.
Här kan du läsa häftet på dator eller mobil. Pdf, 2.3 MB, öppnas i nytt fönster.

Skriften togs först fram av Skarpnäcks socialdemokratiska förening till kulturhuvudstadsåret 1998. Tack för att vi fått använda den! Versionen vi presenterar här har uppdaterats av PRO i Kärrtorp 2020. Vi hoppas att den kommer att vara till extra nytta och nöje nu i corona-tider, när fler än någonsin ger sig ut på promenader i sina hemtrakter. Vi tror att en hjälp att hitta till fler platser, och att se gamla välkända ställen med lite nya ögon, kan göra turerna mer spännande.

Häftet kommer att finnas med när vi kan dra igång de organiserade kulturpromenaderna igen. Till PRO Kärrtorps planer hör också att hålla en studiecirkel där deltagarna får chans att prata om platser och ämnen i häftet, och bidra med egen kunskap och material.

Text: Jan Johansson