Förening Kärrtorp
Utegym för seniorer. Foto: Sjöbergs bildbyrå.

Så här kan redskap på ett utegym för seniorer se ut. Foto: Sjöbergs bildbyrå.

Kategorier:
Gemenskap och aktiviteter
Publicerad:

Det lönar sig att påverka!

Britt-Marie Löndqvist i vår förening skrev ett medborgarförslag om att det bör byggas ett utegym för seniorer i Kärrtorpsparken. Det dröjde inte länge tills stadsdelsnämnden gav ett positivt svar!

Britt-Marie Löndqvist

Ordnade platser utomhus med träningsredskap, utegym, har blivit vanliga och populära. Inte minst nu under coronapandemin är det ett stort plus att kunna träna utomhus.

De flesta utegym har dock redskap som är för tunga och dåligt anpassade till de rörelser äldre personer bör ägna sig åt. Därför skrev Britt-Marie Löndqvist, som är aktiv i PRO Kärrtorps och ledamot i styrelsen, i oktober ett så kallat medborgarförslag till Skarpnäcks stadsdelsnämnd. Där fick förslaget snabbt gehör! I skrivelsen inför beslutet den 17 december står det:
Stadsdelsförvaltningen föreslår att medborgarförslaget godkänns. Stadsdelsförvaltningen avser att utreda lämplig placering i samråd med områdesansvarig landskapsarkitekt på trafikkontoret”.
Det blev också stadsdelsnämndens beslut.

Nu får vi bevaka att arbetet med att bygga utegymmet också kommer igång snabbt. Möjligheten till anpassad och säker träning i Kärrtorpparkens fina miljö kommer garanterat att uppskattas av många. PRO-are träffas ju ofta i Kärrtorpsparken för boulespel. Varför inte kombinera det spelandet med en stunds styrketräning?

Medborgarförslag

Alla boende i Stockholm kan lämna medborgarförslag om frågor som gäller den stadsdel där man är folkbokförd. Politikerna i stadsdelsnämnden, för vår del Skarpnäck, är skyldiga att ta upp alla sådana förslag. Om det sedan leder till det förslagsställaren hoppats på skiftar förstås. Britt-Maries förslag är i varje fall ett av flera aktuella exempel på att det lönar sig att påverka!

Medborgarförslag bör gälla frågor som stadsdelsnämnden själv kan besluta om. Det är bland annat omsorg av äldre och upprustning och skötsel av parkmark. Förslaget kan formuleras enkelt, men för att få gehör bör det förstås vara tydligt och realistisk.

Läs om hur man kan lämna medborgarförslag på Stockholms stads webb Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Text: Jan Johansson