Förening Norrtälje

Fredag 25 september 2015 i restaurang Culinar på Campus Nordrona

70-års Jubileum Program

PRO Norrtälje 70 års jubileum
120 gäster och medlemmar deltog i firandet. På scenen förde Georg Södergren vår 55-åriga fana. Tyresö jazzband, fem man starka, underhöll med härliga Evergreens och spelade vid kvällens slut upp till dans allt under ledning av Jörgen Toresson.

Ordförande Per Arne Gustafsson höll hälsningstal och föredrog en kort historik. Bland gästerna välkomnades PRO riksordförande Christina Tallberg, ledamot i distriktsstyrelsen Alf Sandqvist, ledamot i samorganisationens styrelse Olof Schillström, lokala gäster Peter Ustrup ABF och Ingela Lindberg Folkets Hus samt representanter för PRO-föreningarna Blidö, Frötuna-Rådmansö, Herräng och Rimbo

Ur historiken framkom att föreningen bildades i Folkets Hus 30 september 1945 med mål att verka för högre pensioner och bättre bostäder.
Tolv deltagare anslöt sig som medlemmar vilket antal fördubblades vid konstituerande möte den 11 november då man även beslutade att medlemsavgiften skulle var två kr per år och erläggas kvartalsvis med 50 öre.

Vid 60 års jubileet 2005 gavs en krönika ut och Per Arne nämnde något om de tio åren sedan dess – resa till Malö och Flinks handelsbod, vi lämnade Skeppet som förenings lokal och flyttade till Folkets Hus, vi besökte Vaxholms fästningsmuseum och Dannemora gruvor.
Arrangerade 2009 Samorganisationens PRO-dag i SportCentrum, gjorde en kryssning i Östersjön till Sankt Petersburg och Tallin med Vision of the Seas och besökte Lunde och Mannaminne i Ångermanland, strutsfarm på Vikbolandet, Inlandsbanan mellan Östersund och Arvidsjaur, Jeja Sundström underhöll oss i Folkets Hus, trandansen vid Hornborgasjön och Lasse Åbergs museum i Bålsta, Örlogsstaden Karlskrona och ”I sista minuten” på Stockholms stadsteater, Bornholm, ABBA- och Jularbomuseerna samt älgsafari och i år Håverudsakvedukten, Tommy Körberg och Artipelag. Nyheter i hemmaaktiviteter har varit Senior Qi Gong, gökotta, bangolf, inomhus boule, mattcurling, seniorfilm på bio och melodikryss. Föreningens hemsida finns i riksorganisationens (RO) webb Episerver.

Under supén ledde Siv Björklöf allsånger. Christina höll högtidstal och berörde att vi ska må bra, trivas och vara en nyttig folkrörelse. Viktiga områden är pensioner och bostäder för äldre, minskning av fallolyckor samt numera även den ojämlika beskattningen, varefter hon läste Bosse Parneviks nu högst aktuella dikt Invandrare.

Lyckönskningstal hölls och värdegåvor att gynna verksamheten lämnades av representanter från RO, DI, samorganisationen, ABF och Folkets Hus. Medlemmar i PRO-föreningarna framförde en diktad hyllningssång till ackompanjemang av Gabriella Wiberg på dragspel
På styrelsens uppdrag

Tyresö Jazzband