Förening Nacka
Värmland - Bild från Pixabay

Bild från Pixabay

Planerade resor våren 2024

PRO:s resegrupp i Nacka består av representanter för föreningarna i Ektorp, Saltsjö-Boo, Saltsjöbaden, Nacka, Fisksätra och Älta.

Reseansvarig för PRO Nacka är Ann-Charlotte Knutsson. Du kan nå Ann-Charlotte på epost-adress acknutsson[at]hotmail.com eller telefon/sms
070-862 54 35. OBS! Anmälan till resorna ska göras till olika personer!

Reseprogram för våren 2024 att att ladda ned >> Pdf, 239.2 kB, öppnas i nytt fönster.

Capella Ecumenica

GÖTA KANAL och SANKT ANNA SKÄRGÅRD med Capella Ecumenica -
Tisdagen den 14 maj 2024
Göta kanal är ett av de största byggnadsprojekt som någonsin genomförts i Sverige. Kanalen sträcker sig från Sjötorp vid Vänern till Mem vid Slätbaken och är 190 km lång och har 58 slussar. Planerna på en kanal genom Sverige kom att stötas och blötas många gånger innan projektet drevs igenom 1806 av Baltzar von Platen. 1810 togs de första spadtagen och 22 år senare, 1832, invigdes Göta kanal i Mem. Under hela 1800-talet fungerade kanalen som transportled för både varor och passagerare innan den såsmåningom blev en av Sveriges mest välbesökta och kända turistattraktioner. Upplev två världsattraktioner under samma dag, Göta kanal och den svenska skärgården.
Kryssningsfartyget M/S Göta Lejon avgår från den gamla handelsstaden Söderköping, med anor från 1100-talet. Färden går genom Göta kanal och vi passerar Tegelbrukets sluss vidare mot slussen i Mem och ut i Slätbaken, en lång Östersjövik vars stränder är kantade av slott och herresäten. Strandhugg gör vi på den vackra skärgårdsön Västra Gärdsholmen och Capella Ecumenica, Hilding Bielkhammars livsverk. Efter ca 4 timmar kommer vi till det gamla fiskeläget Arkösund. Innan vi åker hem igen stannar vi på Vikbolandets struts för att bekanta oss med dessa stora fåglar samt dricka eftermiddagskaffe med strutskaka.
Kl. 06.45 Avresa från Orminge, stora parkeringen
Kl. 06.55 Avresa från Ektorps centrum, bussfickan
Kl. 07.15 Avresa från Planiavägen Sickla
Kl. 07.25 Avresa från Kvarnholmsvägen Henriksdal
Vid ankomsten till Söderköping serveras busskaffe med smörgås
Kl. 10.00 M/S Göta Lejon avgår från Söderköping. Lunch serveras ombord.
Strandhugg vid Västra Gärdsholmen och Capella Ecumenica
Kl. 14.00 Ankomst till Arkösund och besök på Vikbolandets struts för eftermiddagskaffe med strutskaka
Hemresa för att vara åter på hemorten ca kl. 18.30-19.00.
Pris per person: 1.625:- I priset ingår: bussresa, busskaffe med smörgås, båtresa och lunch inkl. måltidsdryck samt kaffe och eftermiddagskaffe med kaka. Bindande anmälan med fullständigt namn, adress, telnr, mejladress samt vilken förening du tillhör senast 16 april till Ray Höglund tel 073-597 90 67 eller ray.hoglund50[at]hotmail.com. Bekräftelse med fullständigt program och faktura skickas från Resekompaniet i Eskilstuna.

Båt

EN DAG I MARIEFRED - Onsdagen den 5 juni 2024
Den lilla idyllen Mariefred ligger vackert belägen invid Mälaren. Staden fick sina stadsprivilegier 1605 och många av husen är från slutet av 1700-talet eller 1800-talet men staden har anor från 1100-talet. Mest känd av sevärdheterna är Gripsholms slott där en fyrahundra-årig historia ryms. Slottet är bland annat hemvist för statens porträttsamling. Museijärnvägen trafikeras under sommaren av ångloksdragna tåg på de smalaste spåren som funnits för allmän tågtrafik. Hjorthagen har sedan 1600-talet varit en mark som betats. Idag finns där cirka 100 dovhjortar. Mariefreds kyrka som är från 1624, eldhärjades 1682 och efter restaurering togs den åter i bruk 1701.
Avresa kl. 08.00 Orminge Centrum, stora parkeringen, kl. 08.10 Ektorps centrum, bussfickan, kl. 08.30 Sickla, Planiavägen (busshållplats mittemot Akademiska huset) kl. 08.40 Kvarnholmsvägen, Henriksdal. Åter hemma omkring 16.00-16.40
Pris 950:-/pers I resan inkluderas busskaffe och smörgås, guidad visning av Mariefred och lunch på Gripsholms Värdshus. Efter lunchen finns tid för egna strövtåg i de små gränderna och kanske besöka någon av alla små butiker i stadskärnan. Bindande anmälan med fullständigt namn, adress, telnr, mejladress samt vilken förening du tillhör senast 29 april till Ann-Sofie Rhedin, tel 070-341 32 87 eller rhedin53[at]gmail.com. Bekräftelse med fullständigt program och faktura skickas från Resekompaniet i Eskilstuna.

Viktigt! Glöm inte att ange namn och vilken resa anmälan avser! För frågor kontakta reseansvarig Ann-Charlotte Knutsson, epost acknutsson[at]hotmail.com eller telefon/sms 070-862 54 35. OBS! Anmälan sker till olika personer för olika resor!

Let´s travel

Har Du/Ni några tankar och önskemål om resor och utflykter, så tveka inte att kontakta Ann-Charlotte Knutsson, acknutsson[at]hotmail.com eller telefon/sms 070-862 54 35. Alla förslag är välkomna och ger oss möjlighet att diskutera och göra vårt program så brett vi kan.

Alla våra resor i PRO Nacka planerar och genomför vi med övriga PRO föreningar i Nacka; Ektorp, Älta, Saltsjö-Boo, Saltsjöbaden och Fisksätra.