Förening Viksjö Järfälla

Föreningstidningen - en del av föreningens historia

Om föreningsinformation mina föreningsår 2004 - 2011

Det var en gång för länge sedan!?!? i alla fall för drygt 15 år sen som min PRO-medlemskarriär startade. Några år innan jag blev pensionär så fick jag brevledes förslag från några pensionärsföreningar om hur kul man kunde ha det i deras verksamhet. Inte för att jag kände mig så gammal att det var aktuellt med pensionärskul för min del, men hur det var så gick jag till en träff och intresseväckare. Sen dess har jag nog provat på det mesta av styrelsearbete och annat trevligt i PRO`s förenings-och samorganisation samt det kommunala pensionärsrådet KPR.

Ja, så kan det gå. Jag heter Erik Ploetz och är född 1939 och tänker berätta lite om tillkomsten av det viktiga instrument som vår förening har för att skapa intresse för föreningen och sammankalla medlemmarna till trevliga PRO-träffar.

På den tiden ( när jag var ny medlem ) så var datorer rätt ovanliga i många äldres hem och medvetande. Medlemsutskicken var tryckta på lösa pastellfärgade A-4 papper. En viss kulör beroende på om det var medlemsmöte, cirkel eller annat. Det funkade och var ett billigt sätt att informera och distributionen sköttes av medlemmarna/brevduvorna.

Vid den här tiden c:a 2004 - 2006 var det så lyckosamt att datorer, program och skrivare för hemmabruk blev allt vanligare, billigare och bättre och detta sammanföll med att jag och föreningens då nye ordförande Knut Hansson fick en samtidig och lysande idé om att förnya föreningens informationsutbud. Och efter styrelsebeslut så gjorde jag några layoutförslag. Resultatet blev ett litet behändigt häfte i svart/vitt som fick heta "Föreningsaktuellt". Tre A-4 blad som vikta och häftade i ryggen blev den enkla starten för vår föreningstidning. I början producerades allt hemma hos mig i några hundra exemplar per nummer.

Under de 5 år och 20 nummer som produktionen av "Föreningaktuellt" pågick så utvecklades upplagorna. Allt fler intressanta och roliga verksamheter kom till. Allt fler medlemmar strömmade till och upplagan växte. Antalet sidor ökade. Det trycktes sidor med bilder och annonser i färg. Vi hade nu tagit det lyckosamma beslutet att ha företagssponsorer, alltså att sponsor`n fick infört en viss storlek på annons i tidningen mot bidrag till föreningen och som gick i första hand till tidningens kostnader. Och det i sin tur bidrog till anskaffning av allt mer kvalificerad skrivarutrustning.

Resurser och kunnande låg nu i framkant så vi gjorde nu också en del PRO-reklam, tryck till utskick, föreningsblad och information för samorganisationen och kläckte idèer till andra föreningar, hjälpte sponsorer att skapa annonser. Kort sagt, det var roliga och kreativa år för entreprenörer och arbetssugna.
Arkiverade upplagor av denna första tidning finns att bläddra i på vår lokal 8:an , Fritidsgården Träffen.

Berättat 2021 av Erik Ploetz
Redaktör för Föreningsaktuellt åren 2006 - 2010