Förening Trångsund

Denna sida är tänkt att innehålla tips om olika hjälpmedel och bra information.

Grattis PRO:are – nu får alla som behöver konsumentrådgivning

Förlorat pengar på inställd resa? Hamnat i strid med hantverkaren? Lurad av telefonförsäljare? Nu kan du som är PRO-medlem, oavsett var du bor, få hjälp av Konsumentcentrum – en del av Råd & Rön.

Från och med nu får alla PRO:are som behöver stöd med krångliga konsumentfrågor ta hjälp av Konsumentcentrum som är en del av tidningen Råd & Rön.

Det här kan du få hjälp med:
Konsumentvägledning via e-post och telefon gällande konsumenträttslig lagstiftning, information inför köp och råd vid klagomål.

Du kan skicka in avtal eller anmälningar, till exempel till Allmänna reklamationsnämnden, om du vill få dem granskade.

Vid behov får du också hjälp att kontakta företagen.

Möjligheten att få konsumentstöd är en del av ditt PRO-medlemskap och gäller under hela 2021. Det är viktigt att du har ditt medlemsnummer tillgängligt då vi kommer att fråga efter det.

Kontakt:
Maria Wiezell och Anna-Lena Ström på Konsumentcentrum
Telefon: 08-674 43 74, måndag–onsdag klockan 9–11 och 13–15
E-post: radgivning@konsumentcentrum.se

Källa: PRO Riks, originalmeddelande Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

PRO Trångsund är medlem i Fonus och detta medlemskap innebär att vara delägare i Sveriges största företag inom begravning och familjejuridik, Fonus och Familjens Jurist. Tillsammans vill vi göra människors vardag tryggare och vara ett stöd i beslut som rör livets stora frågor.

De här förmånerna har er organisations medlemmar rätt till. Förmånerna hos Fonus gäller dessutom även era medlemmars närmaste anhöriga (make/maka, barn, föräldrar, syskon).

Förmånerna aktiveras online innan beställning/bokning hos Fonus eller Familjens Jurist.

• 500 kr prisavdrag på en begravning hos Fonus.
    Prisavdraget blir 750 kr om det finns ett registrerat digitalt Vita Arkivet.
  • 2 000 kr avdrag på gravsten (gäller om stenen kostar minst 14 000 kr).
  • 20 % prisavdrag på samtliga juridiska tjänster hos Familjens Jurist (utom rättsskydd/rättshjälp).

På hemsidan fonus.se/medlem Länk till annan webbplats. kan du läsa mer om villkoren och aktivera förmånerna.

Du kan också läsa mer på PRO mervärde Länk till annan webbplats.

Källa: Fonus medlemskommunikation

Möjligheten att uppleva kultur digitalt under pandemin är något PRO Kultur tagit vara på. Här kommer några aktuella tips, mest för hemmabruk men även en guidad tur.

Från PRO Kultur kommer en rad digitala tips på kulturupplevelser du kan uppleva hemma på lämplig skärm.

PRO Kultur är en av PRO:s konceptföreningar Länk till annan webbplats. och sorterar in under Stockholms samorganisation. Här bjuder föreningen på en rad digitala tips:

Se och lyssna på musik gratis med Konserthuset Play Länk till annan webbplats.
Play - Berwaldhallen Länk till annan webbplats.

Teater m.m. hos Stockholms stadsteater

Stadsteatern play
Teater: kulturhusetstadsteatern.se/Play/Teater/ Länk till annan webbplats.
Litteratur: kulturhusetstadsteatern.se/Play/Litteratur/ Länk till annan webbplats.
Musik: kulturhusetstadsteatern.se/Play/Musik/ Länk till annan webbplats.

Dramaten

Dramaten.se/play/ Länk till annan webbplats.
Många äldre teaterföreställningar som är riktiga klassiker.
På Dramaten play kan du också lyssna på Nobelläsningar och Greta Thunbergs tal finns också på Dramaten play.
Där finns också En ljudpromenad med Krister Henriksson, 1½ tim. Ladda ned appen Promenad (Dva Studio AB), 59 kr från App Store el Google Play. Promenaden börjar vid Bondeska palatset, Riddarhustorget och slutar vid Klara kyrkogård. Man kan göra paus och fortsätta vid annat tillfälle.

Konst på Nationalmuseum
Nationalmuseums experter föreläser digitalt Länk till annan webbplats. om sex svenska kända konstnärer, t.ex. Zorn och Carl Larsson på torsdagar från 28 januari kl. 17.30. Föreläsningarna kostar 120 kronor/styck eller 500 kronor för alla sex.

Källa: PRO Kultur

Har du en smart mobiltelefon som du inte använder till mer än att ringa med eller skicka sms?

Nu kan du utbilda dig själv med materialet
Lär känna din smarta telefon – utbildningspaket för Android och Iphone.
Hela paketet, fyra filmer och 13 lathundar, finns på projektet Inte ensams hemsida Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

IT-pedagogen Gabriel Eliasson har producerat enkla instruktionsfilmer för att bättre utnyttja sin smarta telefon. Materialet ger en övergripande kunskap om vad en smart telefon är – därefter delas kurserna upp i 1. Android-telefoner 2. Iphone.

Om du inte har tillgång till en dator med utskriftsmöjlighet kan du kontakta ditt lokala ABF-kontor eller biblioteket för att få hjälp.

Källa: PRO Riks

Säsong 2 startar 9 februari 2021

Denna säsong bygger vidare på Seniorsurfarna säsong 1 men kan användas utan att man har sett den första säsongen. Programserien lämpar sig mycket väl för en studiecirkel. Läs mer om Seniorsurfarna säsong 2 Länk till annan webbplats.

På Utbildningsradions (UR) hemsida kan man titta på de sex avsnitten från säsong 1. Där finns också pedagogiskt material för den som vill starta en studiecirkel. Länk till de sex avsnitten i säsong 1 Länk till annan webbplats.

Dessutom kan man i Seniorsurfarskolan få tips och lära sig tolv olika moment, ett i taget, som till exempel 'Hur man använder mobiltelefon i stället för dator', 'Skaffa e-post', 'Hur du använder mobilt bank-id' och 'Hur du skaffar och använder swish'. Programmen är teckenspråkstolkade. Länk till Seniorsurfarskolan Länk till annan webbplats.

Källa: PRO Riks