Förening Tumba

Kia Hjelte i Seniorhuset 14 maj 2024

Ordförande för Vård- och omsorgsnämnden Kia Hjelte och förvaltningschefen Petra Oxonius besökte PRO Tumba en dag i maj. Vår ordförande Steinar Holmström hade önskat ett besök av dem. Vi som var med inbjudna till detta möte var styrelsen, bostadsgruppen och vård- och omsorgsgruppen. Kia berättade och svarade på frågor. Det var ett givande möte.

Kia berättade vad som prioriteras:
1. Kvalitet i all led, bra hemtjänst, ett nytt omsorgsboende till 2028 och ett trygghetsboende. Det senare ska inte vara biståndsbedömt.
2. Ordning och reda
3. Motverka välfärdsbrott
4. Bra arbetsmiljö, svenska som grundspråk, utbilda fler Silviasystrar och nu är 90% av personalen undersköterskor eller motsvarande. Botkyrka har låg personalomsättning inom vården.
5. Utbildning i egen regi bl.a. i ergonomi. Heltid erbjuds alla men en del önskar kortare arbetstid. Sjukfrånvaron är låg.
6. Man kan bygga på befintliga vård- och omsorgsboenden, utöka platser och bygga till. Villa Botvid invigs den 21 maj.
Kia Hjelte återkommer gärna på ett vanligt möte för alla medlemmar. Tack för denna gång!