Förening Tullinge

Pensionärsrådet i Botkyrka

Via pensionärsrådet kan vi påverka politiker och beslutsfattare i våra intressepolitiska frågor som rör äldre

Pensionärsrådet i Botkyrka

Pensionärsrådet i kommunen är en viktig instans för att påverka politiker och beslutsfattare i våra intressepolitiska frågor.

Ordförande i Pensionärsrådet i Botkyrka: Eber Vikström (KD)
Sekreterare: Christoffer Solberg
Representant i rådet för PRO Tullinge: Birgitta Strinnlund

Insyn i politiken - Pensionärsrådet i Botkyrka 2024 Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Reglemente för Pensioärsrådet i Botkyrka

Pensionärsrådet är kommunens remiss- och referensorgan i frågor som berör kommunens äldre och utgör forum för samråd för företrädare för pensionärsorganisationer.
Pensionärsrådet behandlar inte individärenden.
Pensionärsrådet utgör ett organ för samråd i enlighet med kommunallagen.
(2017:725) kapitel 8 § 3.

Syftet med Pensionärsrådet är att främja ökad tillgänglighet och delaktighet
i samhällslivet genom samråd och dialog i övergripande frågor av intresse
för kommunens äldre.

Reglemente: Pensionärsrådet Botkyrka kommun Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
En översyn av reglementet pågår.

Pensionärsrådet består av:

• två förtroendevalda ledamöter från Botkyrka kommun och
  • sex representanter och sex ersättare från pensionärsorganisationerna, varav: tre representanter och lika många ersättare från PRO, två representanter och lika många ersättare från SPF Botkyrka och en representant och en ersättare från SPF Gröding

Pensionärsorganisationernas representanter nomineras av respektive
organisation och utses av kommunstyrelsen.

Kommunstyrelsen utser bland representanterna i rådet en ordförande och en
förste vice ordförande. En andre vice ordförande utses av representanterna
för pensionärsorganisationerna.

Pensionärsrådet kan bjuda in/adjungera tjänstepersoner, företrädare för
skilda kommunala nämnder/förvaltningar, kommunala bolag, övriga
myndigheter/ organisationer/föreningar, liksom experter i övrigt att delta i
sammanträden.

Minnesanteckningar från Pensionärsrådets möten 2024

Länk till information om Persionärsrådets möten på kommunens hemsida Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Möten 2024

3 april 2024

Helena Hellström, kultur- och fritidsdirektör på Botkyrka kommun informerade om Kultur- och fritidsförvaltningens verksamhet Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.; bibliotek, konsthall, bad- och idrottsanläggningar, fritidsgårdar, kulturskola, kulturverksamhet, idrottsverksamhet, fritidsverksamhet, föreningsbidrag och lokalbokning.

Robert Aslam, ordförande i Kultur - och fritidsnämnden och ledamot i Kommunfullmäktige, deltog vid mötet och han framförde att han gärna vill besöka, föreningar och verksamheter i Botkyrka.

En genomgång av pensionärsrådets reglemente påbörjades.

Aktuellt från organisationerna. Minnesanteckningarna från mötet läggs ut på kommunens hemsida så snart de är klara.

14 februari 2024

Vid mötetvar följande frågor på dagordningen

• Information om Wifi på kommunens äldreboenden
  • Information om demensvården i Botkyrka kommun

Kia Hjelte deltog vi mötet och informerade bl a om att det är särskilt fokus på hur ser det ut på Äldreboenden/vård- och omsorgsboenden både avseende utbildning av personal och var, när och hur kan nya boenden etableras.
November 2023
Vid mötet var säkerhetsläget på agendan. Det finns också ett material som publicerades i samband med krisberedskapsveckan 2023 i Botkyrka Länk till informationen på Botkyrkas hemsida.

https://www.botkyrka.se/kommun-och-politik/sa-styrs-kommunen/sa-arbetar-kommunen/sa-arbetar-vi-med.../sa-jobbar-vi-for-ett-tryggare-botkyrka/krisberedskapsveckan-2023 Länk till annan webbplats.