Förening Tullinge
Gemenskap och aktiviteter
Publicerad:

Artificiell intelligens (AI)

Filosoficirkeln hade en fantastiskt trevlig genomgång av Chat GPT och Deep Dream generator vid dagens träff.

AI har möjliggjorts genom snabba datorer med hög minneskapacitet.
AI kan användas inom oändligt många områden. Exempel är ansiktsigenkänning, röntgenbilder, förarlösa bilar, informationshantering, textmassor och bildskapande.

Ett antal siter erbjuder gratis möjlighet till exempelvis textbaserad AI och bildbaserad AI. Chat GPT kan användas för textinformation och Deep Dream generator kan användas för att skapa AI genererade bilder. Hur gör man då för att använda verktygen?

Chat GPT
Skapa ett konto på chat.openai.com Länk till annan webbplats.
Tryck på Ny chat och skriv in en fråga om vad du vill veta
Det tar några sekunder att få texten.
Man behöver dock träna på att ställa frågor som genererar det man är ute efter.'

Exempel på en påskhälsning till medlem i PRO Tullinge
Kära medlem i PRO Tullinge!
Jag vill passa på att önska dig en riktigt glad påsk!
Jag hoppas att du får en fin och avkopplande helg tillsammans med dina nära och kära.
Påsken är en tid för reflektion och förnyelse, och jag hoppas att du kan ta tillfället i akt att njuta av vårens ankomst och allt det vackra som den har att erbjuda.
Tack för att du är en del av PRO Tullinge och för allt du gör för att göra samhället bättre och mer inkluderande för alla. Du är en inspiration för oss alla.
Ha en underbar påskhelg och ta hand om dig!
Varmaste hälsningar, ChatGPT

Deep Dream generator
Skapa ett konto på: deepdreamgenerator.com Länk till annan webbplats.
Använd engelska när du matar in önskemål
Även här gäller det att träna på beskrivningen av vad man vill ha.

Bilderna i inlägget är framtagna med Deep Dream generator!

Filosoficirkeln diskuterade såklart användningen av verktygen och vad AI-utvecklingen kan innebära för mänskligheten.

Stort tack till Filosoficirkeln för en intressant, givande och trevlig eftermiddag.

AI-generad bild

AI genererad bild