Distrikt Stockholms län

Arkiv press

Här finns pressmeddelanden och uttalanden från år 2021

Vaccinering 2021:

Pensionärer i Stockholm kräver att vaccineringen sätts igång | SvD Länk till annan webbplats.

PRO protesterar mot långsam vaccination av äldre i Stockholm - DN.SE Länk till annan webbplats.

PRO rasar mot vaccinationsbeslut: ”Det är skandal” - DN.SE Länk till annan webbplats.

PRO kräver stopp för försäkringspatienters förtur till vård - DN.SE Länk till annan webbplats.

PRO: ”Får inte vara de som skriker högst som vaccineras först” | SVT Nyheter Länk till annan webbplats.

Debattörer: Stoppa lurendrejeriet i Stockholms hörselvård | SvD Länk till annan webbplats.

2021-02-09

Nu är det äntligen vår tur – Ingen får tränga sig före oss pensionärer!

I början av den här veckan var 371 personer inlagda för Covid 19 på sjukhusen i Region Stockholm. Det är en glädjande halvering jämfört med 745 i slutet av julveckan. Också antalet inlagda på intensivvård och antalet döda har gått ner men inte lika kraftigt.

Vi har alla anledning att ägna tacksamhetens tankar åt personalen som med kreativitet och krafttag klarat såväl förra vårens, höstens som årsskiftets arbetstoppar. Vi hoppas, men vågar knappast tro, på en fortsatt nedgång i alla hemska Coronakurvor.

Nu står sjukvården inför en ny och väldig utmaning: massvaccinering.

Efter att brukarna och personalen i det särskilda boendet och i hemtjänsten, som nu vaccineras, är det främst pensionärernas tur. I Region Stockholm ska i runda tal en kvarts miljon som fyllt 70 år erbjudas en halv miljon sprutor. Under några veckor planeras väsentligt större vaccinationer än vad som åstadkoms under några månader med influensavaccinering under förra vintern.

Vi pensionärer vill så snabbt som möjligt bli vaccinerade. Hela 95 procent av dödsfallen under andra vågen har, enligt Vetenskapsradion, skett bland dem som fyllt 70 år.

Regering, myndigheter, forskare och vaccinsamordnare har tagit samordnade krafttag för att anskaffa och finansiera medicin till den inledda historiska folkvaccineringen.

Nu är ansvaret för ett förverkligande av denna väldiga trygghetsreform överflyttat till regionerna. Då krävs det:

1. Kapacitet för att vaccinera all den medicin som fortgående anländer.
  2. Personalplanering och organisation så att vaccinationen upplevs som angenäm.
  3. Vaksamhet mot dem som försöker tränga sig före 70-plussarna.
  4. Enkla bokningssystem, med eller utan Internet och Bank-ID.
  5. Hembesök eller gratis transporter till vaccinationsställena för behövande.
  6. Hjälpsamhet från vårdpersonal, anhöriga, vänner och grannar.
  7. Uppsökande verksamhet under våren så att de ännu ej vaccinerade pensionärerna får personlig inbjudan till en ”andra chans”.

Det är inte främst ett särintresse att snabbt och effektivt vaccinera oss pensionärer för att komma på ”säkra sidan”. Utan ett samhällsintresse, så att vi alla kan avnjuta midsommar i vaccinerat skick. Inom PRO är vi redo att noga följa hur regionen motsvarar våra högt ställda krav och förväntningar.

För mer information kontakta:
Curre Hansson
Ordförande för PRO Stockholms län