Distrikt Stockholms län
Gemenskap och aktiviteter
Publicerad:

Sommar, sommar…
fika, hälsa på getter och delta i glassig tävling

Passa på och besök PRO-föreningarnas sommarkaféer och andra aktiviteter. Här är några på aktiviteter som drivs av PRO-are under sommaren. Men många fler trevliga tips finns på PRO-föreningarnas hemsidor. Gå in via Byt förening i menyn ovan, och sök dig runt i Stockholms län!

PRO Kungsholmens sommarcafé
Café Portiken, Hantverkargatan 2A, mitt emot Stadshuset, har öppet måndagar-fredagar klockan 9.00-15.00. Caféet serverar vegetariska soppor, smörgåsar och kaffebröd. Observera att fiket håller stängt under fem veckor: 8 juli - tom 12 augusti
Mer information via föreningens hemsida PRO Kungsholmen Länk till annan webbplats..

PRO Ösmo serverar våfflor i Sockenstugan den 13-14 juli
PRO Ösmo serverar våfflor med sylt och vispgrädde, kaffe/te eller saft den 13-14 juli, klockan 12-16. Man kan välja mellan att sitta inomhus eller ute i den vackra trädgården. Kostnad: kaffe/te och en våffla 40 kronor, saft och våffla 30 kronor, extra våffla 20 kronor. Dessutom finns en Utställning i Sockenstugan av föreningen ”Konst & hantverk” samt en tipspromenad. Nära finns kyrkan med utställningen – lär dig mer om målaren Albertus Pictor – med guidning. Mer info via PRO Ösmo Länk till annan webbplats..

Hälsa på getter hos PRO Upplands Väsby
För femte året i rad tar PRO Upplands Väsby hand om 15 - 20 getter under juli.

Getterna används av kommunen för att hålla ett område med vikingakultur fritt från sly. Medlemmar i föreningen "umgås" med getterna, ger dem vatten och foder samt sköter om getterna. Det betyder att vi även kelar med dem, rapporterar Hans Molin i PRO Upplands Väsby i ett mail. Getter är som hundvalpar!

Söndagar har föreningen sitt populära Öppen Hage då barnfamiljer får umgås med getterna. Mer information finns via föreningens hemsida PRO Upplands Väsby Länk till annan webbplats.

Tävla om bästa härliga glassbilden
Välkommen, du som är förtroendevald/medlem i en förening i PRO Stockholms län, att vara med och tävla om den bästa glassbilden. Plocka fram mobilen eller en kamera och passa på att ta en bild när någon äter, köper, kanske tappar en glass eller …..
En glassälskande jury kommer att rösta fram vinnaren.

Observera! Om en person/flera personer syns på bilden måste den/de ge dig medgivande till att distriktet får publicera bilden på vår hemsida. Senast den 17 augusti önskar vi få din härliga glassbild till ragnvi.svard@stockholm.pro.se

Text: Ragnvi Svärd