Distrikt Stockholms län
Gemenskap och aktiviteter
Publicerad:

Upptakt om tillgängligt boende

PRO Stockholms län inbjuder PRO-medlemmar till en upptakt på Cinderella om hur vi får ett bättre tillgängligt boende för äldre.
Curre Hansson, ordförande i distriktet, har skickat inbjudan nedan till medlemmarna (programmet bifogas i pdf).

Bästa PRO-medlem!

Vi blir fler och fler pensionärer som lever allt längre upp i åldrarna. Snart är vi 1 miljon 80-plussare i Sverige, varav en stor del bor i Stockholmsregionen.

Det ställer höga krav på vård, omsorg och framförallt tillgänglighet i boendet.

Hissen är ett ”frihetsinstrument” som de flesta av oss pensionärer saknar. Bara i Stockholms län finns 10 000-tals portar i hus med 3-4 våningar som saknar hiss. Vi kallar de ofta ”Folkhemslimpor”. Här bor många av oss och här är den stora gemensamma utmaningen! Ett konkret förslag, som växer hos allt fler, handlar om att bygga på våra folkhemslimpor med en eller två våningar med hiss. På några platser har det prövats med stor framgång.

PRO Stockholms län inbjuder här PRO-medlemmar till upptakt med tillgänglighet i focus! Tillsammans med företrädare för kommuner, bygg och bostadsföretag, hiss- och teknikleverantörer samt intresseorganisationer ska vi den 17-18 oktober träffas för att starta debatten och få fler att engagera sig! Vi får ta del av lyckade projekt och här finns möjligheten att testa förslag och idéer som ökar tillgängligheten.

Det går lite ”knackigt” för Sverige just nu! Det är precis i sådana tider som vi ska lyfta blicken, och våga ge oss på svåra uppgifter. En sak vet vi! Om vi från

PRO samverkar med andra krafter, med liknande mål, kan det gå både fortare och ge bättre resultat. Och gör inte PRO det här, vem ska då göra det?

Men vi ska inte bara prata hissar, bostäder och politiska krav. Vi ska ha roligt och kanske ta en svängom på dansgolvet. Och inte minst, lära känna varandra inför det fortsatta jobbet

Med PRO-hälsningar

Curre Hansson

Ordförande PRO Stockholms län

Program för 17-18 oktober på Cinderella Pdf, 510.9 kB, öppnas i nytt fönster.

Text: Ragnvi Svärd