Distrikt Stockholms län
Gemenskap och aktiviteter
Publicerad:

Äldre i kris och krig - röster från Ukraina

Välkommen till ett panelsamtal den 21 februari om en ny rapport om situationen för äldre i Ukraina. Vidare berättar Curre Hansson, ordförande i PRO Stockholm, om PRO:s insamling för Ukrainas äldre.

En ny rapport om situationen för äldre i Ukraina presenteras av Madelaine Seidlitz, senior juridisk rådgivare på Amnesty International Sverige. Med utgångspunkt i den, liksom i PRO Globals kontakter med den ukrainska äldreorganisationen Tyrbota och nätverket HelpAge International, genomförs ett panelsamtal kring hur humanitära kriser drabbar äldre människor särskilt hårt. I panelen ingår även:

Eva Dalekant, programkoordinator för företagsgåvor på Sverige för UNHCR, som presenterar det viktiga arbete som UNHCR gör för de äldre, samt PRO Globals

Tommy Karlsson, som uppdaterar om situationen just nu i Ukraina.

Samtalet inleds och modereras av Marika Fahlén, medlem i PRO Global med bakgrund som bland annat Sveriges Ambassadör för humanitära frågor.

Curre Hansson, ordförande PRO Stockholms län, berättar om PRO:s insamling för Ukrainas äldre.

Var: ABF Sveavägen 41, Palmesalen

När: 21 februari 14.00-15.30.

Entré 100 kr, 80 kr för PRO-medlemmar

Text: Ragnvi Svärd