Distrikt Stockholms län
Kategorier:
Gemenskap och aktiviteter
Publicerad:

God Jul och Gott Nytt År!

God Jul och Gott Nytt År, önskar Curre Hansson, ordförande i PRO Stockholm, i sitt julbrev till alla medlemmar.

Bästa PRO-medlem!
Först av allt vill jag tillönska dig
och alla PRO-medlemmar en riktigt God jul och ett Gott nytt år 2022!

Vilket enormt gemensamt tålamod vi äldre har visat upp under pandemin. Och tänk vad glada vi blev när vi tack vare vaccinet fick börja träffa varandra igen. Sommar och höst var hyggligt glädjefyllda. De flesta av oss har nu fyllt på med spruta 3. Det gör att vi, trots bakslag med nya varianter av smitta, kan känna oss någorlunda trygga. Men vi ska fortfarande hålla avstånd, vara försiktiga och tänka oss för ordentligt. Jul och nyårsfirande bör firas i lite mindre sällskap. Nya restrektioner kan dyka upp. Så, håll utkik

Nästa år fyller PRO 80 år. Vid bildandet gavs vi två stora uppgifter som gäller fortfarande. Vi ska arbeta för social gemenskap och påverka politiken till gagn för oss äldre. Därför ska vi under valåret 2022 arbeta för att äldrepolitiken kommer högst upp på den politiska dagordningen. Främst gäller det pensioner, sjukvård, äldreomsorg, tandvård och äldres boende.

PRO ska synas och höras inför valet. Vi ska utmana politiken för att satsa på oss äldre. I Stockholms län är vi cirka 370 000 väljare över 65 år, det är 22 procent av valmanskåren. Vi ska ”tuffa” till oss och använda vår gemensamma styrka. Partierna vill gärna ha våra röster. Låt oss använda det vapnet.

Vaccinfrågan har varit bedrövlig under året. Det dröjde länge innan vi äldre blev ordentligt prioriterade. Just nu är det stora problemet ovaccinerad personal i hemtjänst och hemsjukvård. PRO ställer krav på att bara vaccinerad personal ska användas vid hembesök. Stort beröm till Eskilstuna kommun som klarat detta. Viktigast är att vi ska känna trygghet när personal kommer hem till oss.

Region Stockholm (före detta landstinget) ansvarar bland annat för sjukvård och färdtjänst, två områden som har harmoniserat hyggligt med varandra. Färdtjänsten har nu stora problem. Många av oss PRO-medlemmar vittnar om långa väntetider. Chaufförerna kör hellre fullt betalande kunder och färdtjänstekunderna får vänta och vänta och vänta. Färdtjänsten verkar mer vara ett stort lotteri. Många blir med all rätt, irriterade och använder säkert tydligare kraftuttryck. Den som missar ett inbokat vårdbesök kan efter försenad resa få betala för ett uteblivet vårdbesök. Flera av våra medlemmar har drabbats av detta. Färdtjänsten är ett stort sorgebarn. Bedömare varnar för att färdtjänsten inte klarar julhelgerna utan kraftiga förseningar. Återkommer under våren i färdtjänstfrågan.

Nu gör vi jul och nyår. Kontakta gärna din PRO-förening och kolla vad som är på gång under vinter och vår.

I radioprogrammet Plånboken varnade Polisen för bedrägerier med bankkort och koder. Det drabbar främst oss äldre. Uppmaningen från Polisen är: Lämna aldrig ut koder eller uppgifter om bankkort till personer som ringer dig!

46 miljoner kronor har bedragarna lurat till sig under den senaste månaden. Sprid gärna varningen till alla dina vänner och bekanta.

Tack för ditt medlemskap i PRO. Vår gemenskap är vår styrka!

Curre Hansson, ordförande, PRO Stockholms län

Text: Curre Hansson