Förening Skene

Gamla reportage

5 okt 2019 PRO Skene fyller 75 år

Jubileumsdagen började med "Öppet hus" i Kulturhuset i Skene, mellan kl. 10-14. I entrén möttes besökarna av ett bildspel över 75-åringens olika aktiviteter. 55 foton rullade fram på en TV-skärm. Dagen inleddes med en historisk överblick av de 75 åren som framfördes av Gisella Olsson. Den egna kören framförde tre sånger, varav den ena var en jubileumstext, skriven av Britt Spång, på melodin "Flickorna i Småland". Efter kören uppträdde Emma och Astrid (se bild nedan) med ett melodiprogram som hade tema Kärlek. Elever från Kulturskolan avslutade scenprogrammet. Mellan uppträdena så visades ett par gamla Skene-filmer från tidigt 30-tal, där publiken kunde känna igen några av "filmstjärnorna".

Under hela dagen så fanns det kaffe och hembakade kakor som PRO bjöd på och det var en strykande åtgång på detta. Det fanns också ett utställningsrum tillgängligt, där föreningen visade upp sina aktiviteter och alster som tillverkats under åren. Exempel på detta var stickade barnkläder, slöjdade träsaker som pallar, vagga, ljusstakar, köksredskap m.m.

Kön in till Kunskapens Hus på kvällen

Klockan 17 var det dags för jubileumsfesten, som hölls i Gymnasieskolans matsal. Där möttes vi av kvällens konferencier Kjell Evertsson, som berättade lite om PRO Skenes 75-åriga tillvaro. Därefter serverades en god tre-rätters supé med dryck. Serveringspersonalen bestod av åtta trevliga tjejer, som skötte sig med den äran.Efter maten var det dags för uppvaktning av jubilaren, som representerades av f.d. ordföranden Peter Kern. Det var gåvor från övriga PRO-föreningar i Mark, distriktet samt ABF. Här till vänster framför Marita Hallin, PRO Fritsla, markföreningarnas gratulationer. Styrelsen har beslutat att pengarna som skänktes skall delas mellan Hugos Minnesfond (Skene IF) samt Brunnskakan, Gunnel Carlssons insamling till ett barnhem i Kenya. Klockan 17 var det dags för jubileumsfesten, som hölls i Gymnasieskolans matsal. Där möttes vi av kvällens konferencier Kjell Evertsson, som berättade lite om PRO Skenes 75-åriga tillvaro. Därefter serverades en god tre-rätters supé med dryck. Serveringspersonalen bestod av åtta trevliga tjejer, som skötte sig med den äran.

Jubileumstårta 75 år

Under kvällen serverades kaffe och tårta samt att en dragning på två lotterier gjordes. Vinsterna på lotterierna var delvis skänkta av medlemmar och företag. Kvällen avslutades sedan med dans till Rudenvalls orkester.

Ett stort TACK till alla i festkommittén och övriga som medverkat till att jubiléet blev en minnesvärd dag.