Förening Borås-Västra

Gemenskap & aktiviteter
Publicerad:

Bridge

PRO Borås Västra är enda PRO-föreningen som har Bridge på programmet i Borås tätort. Vi spelar i Träffpunkt Simonsland, helgfria onsdagar och fredagar till den 1/1-31/12 09.30-13.30.

Kontakt: Leif Dahl tel. 073-8201160

Lite information om Bridge, hämtat från Wikipedia.

Bridge, egentligen kontraktsbridge, är ett kortspel Länk till annan webbplats. som utvecklats ur whist Länk till annan webbplats.. Bridge är en populär tävlingssport Länk till annan webbplats.. Att namnet på engelska betyder "bro" är ingen tillfällighet. Genom den så kallade budgivningen bygger man "en bro" till sin partner.

Det finns olika varianter av bridge, men med "bridge" menas normalt kontraktsbridge. Andra former av bridge är till exempel auktionsbridge Länk till annan webbplats. och bridgewhist Länk till annan webbplats.. Det finns även bridgeliknande spel för ett annat antal spelare än fyra personer.

De fyra spelarna kallas nord, öst, syd och väst och spelar parvis. Nord bildar par med syd och öst med väst.

Tävlingsbridge spelas antingen individuellt, i par eller i lag bestående av 4–6 spelare varav fyra spelar varje match.

Bridge är ett sticktagningsspel Länk till annan webbplats. som föregås av en ofta komplicerad budgivning. Paret bjuder dels antalet stick de tror sig kunna ta, dels vilken färg Länk till annan webbplats. som ska bli trumf Länk till annan webbplats. eller om man vill spela utan trumf så bjudes sang Länk till annan webbplats..

Färgernas rangordning från högsta till lägsta är sang, spader Länk till annan webbplats. (♠), hjärter Länk till annan webbplats. (♥), ruter Länk till annan webbplats. (♦), klöver Länk till annan webbplats. (♣). Esset Länk till annan webbplats. är det högsta kortet och tvåan det lägsta.

Efter det att budgivningen är färdig, blir den spelare i paret som har bjudit det högsta kontraktet och först bjudit den spelade färgen spelförare och dennes partner blir träkarl. Detta innebär att partnerns kort läggs synliga på bordet när utspelet gjorts. Spelföraren spelar sedan även dessa kort. Spelaren till vänster om spelföraren spelar ut det första kortet

Text: Kjell Eliasson