Förening Lidköping

Pensionärsrådet 2019-11-22

Nära vård Norra Skaraborg är ett projekt som har pågått under 2017–2019. Projektet är en del av omställningen av hälso- och sjukvård och tar sikte på tre olika aspekter i sin modell för nära vård: tillgänglighet, geografi och relation.

Hjärtsviktsprocessen: Nära vård Norra Skaraborg har arbetat för att alla patienter ska utredas på samma sätt och en ha snabbare handläggning. Det har införts en Sviktansvarig sjuksköterska på vårdcentralerna i Mariestad, Töreboda och Gullspång och enklare kontaktvägar mellan vårdinstanser med rutiner för information. Möjligheten till Primärvårdsrehab har ökat och rutiner för återkommande kontroller har arbetats fram. Det pågår även en pilot för Disstansmonitorering på sviktmottagningen i Skövde med syftet att stärka egenvården.

Förebyggande team äldre: Delprojektet startade april 2018 där ett team bestående av sjuksköterska, arbetsterapeut och biståndsbedömare började göra gemensamma hembesök hos personer i Töreboda kommun där det fanns ett behov av att bedöma behov av stöd och råd alternativt vård och omsorg. Projektet har fått mycket bra respons för detta, speciellt från anhöriga. Störst positiv förändring är förbättrad livskvalitet och upplevelse av att vardagen klaras på ett bättre sätt. Samordningen har blivit bättre och anhöriga upplever att de inte längre behöver ”ringa runt” för att få hjälp. Första besöket är gratis, visar det sig att man därefter behöver insatser är det de vanliga vårdkostnaderna som gäller.

Nära stöd och vård för barn och unga: Projektet syftar till att skapa ett samordnat stöd för barn och unga för att upptäcka barn som behöver hjälp med sin psykiska hälsa och kunna ge snabb och effektiv hjälp till dessa barn. I Mariestad finns det ett tvärprofessionellt team, barn- och ungdomssamordnare (kontaktperson) utses när ärendet lyfts i teamet. I Töreboda finns det ett tvärprofessionellt team, barn- och ungdomssamordnare finns i varje verksamhet. I Gullspång används resursmöten och familjestöd som kan erbjuda hjälp med samordning. Utgångspunkten har hela tiden varit utifrån barnens behov. Tystnadsplikten mellan olika vårdinstanser gäller fortfarande, vårdnadshavare behöver samtycka.

Vård på rätt nivå: Projektet syftar till att genom samverkan utveckla arbetssätt som skapar en trygg och säker vårdkedja som bidrar till att patienten får vård på rätt nivå. Som en del av delprojektet så har två bedömningsbilar införts som utgår från Falköping och Mariestad. Bedömningsbilen har samma utrustning som en vanlig ambulans förutom att den saknar bår. Projektet bidrar till att patienter inte behöver åka in till sjukhuset om de inte verkligen behöver det.

1. 4. Vårdens digitalisering

Madeleine Stark och Elisabeth Wehlander – 40 min

Behovet av digitala verktygen/lösningar blir bara större och större och tekniken går snabbt framåt. Vården behöver hänga med i denna digitalisering. Digitaliseringen inom sjukvården har genomgått stora förändringar för att informationssäkerheten ska bli bättre och att handläggningen ska bli säkrare och effektivare. Utvecklingen av digitala vårdbesök och hemmonitorering möjliggör att resandet kan minska för patienterna. Webbtidbokning finns idag tillgängligt där patienten själv kan bestämma en tid för vårdbesök som passar bäst. Vid dessa webbtidbokningar så sitter personal som bedömer alla bokningar och godkänner dem innan de bekräftas till vårdtagaren.

1. 5. Närsjukvårdsteam

Östra hälso- och sjukvårdsnämnden fick information externt om situationen med närsjukvårdsteamen. Nämnden skickade därför ett brev till styrelsen för Skaraborgs Sjukhus och krävde ett svar och en handlingsplan för närsjukvårdsteamen. Östra hälso- och sjukvårdsnämnden och styrelsen för Skaraborgs Sjukhus har en överenskommelse om att Skaraborgs Sjukhus ska tillhandahålla tre närsjukvårdsteam i Skaraborg. Styrelsen för Skaraborgs Sjukhus kommer till nämndens sammanträde 29 november och redovisar sin handlingsplan och information om närsjukvårdsteamen. Nämnden har rätt att ta till ekonomisk reglering ifall de inte uppfyller kraven. Närsjukvårdsteamen kommer att utökas från tre till fyra team.
  1. 6. Aktuell information och frågor från Pensionärsorganisationerna

SPF seniorerna:
    Östra hälso- och sjukvårdsnämnden har tagit ett nytt beslut om pensionärsrådets roll vid samråd. Nu ska inga överläggningar eller remissförfarande ske. Vad innebär detta för rådets framtid egentligen?
    Svar:
    Tjänstepersonerna som arbetar mot östra hälso- och sjukvårdsnämnden insåg att det lokala pensionärsrådet inte kan vara ett remissorgan eftersom nämnden inte skickar några remisser. De regionala riktlinjerna säger att pensionärsrådet inte ska vara ett remissorgan. Nämnden har med detta beslut ändrat sig efter de regionala riktlinjerna.
    Nämnden har inte heller några mandat att förhandla med andra organ än utförarstyrelserna som vi beställer vård av. Huvudsyftet med pensionärsrådet är att ha dialog och samråd och nämnden lägger mycket vikt i dialogerna med det lokala pensionärsrådet.

Vi borde ha liknande bestämmelser i alla nämnderna och samordna bättre. Denna fråga kommer att tas upp på ett möte med alla presidierna för hälso- och sjukvårdsnämnderna för att försöka samordna detta så att alla nämnder gör på samma sätt.
  1. 7. Sammanfattning och avslutning

Dan Hovskär sammanfattar mötet och tackar alla för sitt deltagande.

Här kan ni berätta mer om föreningens verksamhet.