Vi stödjer inte din webbläsare!

Vi rekommenderar att du uppgraderar din webbläsare för en bättre upplevelse.

Samorganisation Malmö

Färdtjänst 6 februari 2023

”Trafikförsörjningsprogram för färdtjänst och riksfärdtjänst i Malmö stad för perioden 2022-2024”

PRO Samorganisation i Malmö
Remissvar på
”Trafikförsörjningsprogram för färdtjänst och riksfärdtjänst i Malmö stad för perioden 2022-2024”

Vi konstaterar först att över halva perioden redan gått…..
Våra tankar kring principerna för 1) omfattning och 2) prissättning av dessa färdtjänstresor.

1) Omfattning

Statistik för 2022 saknas, vilket får bilden att ”halta”. De två sista åren i statistiken – 2020 och 2021 – är pandemiår. Äldre valde bort färdtjänst, vilket även syns i statistiken både för färdtjänst inom Malmö och riksfärdtjänst.

PRO utgår från att nu, efter pandemin och i vetskap om att antalet äldre är fler, är beräknad omfattning högre än de rimliga jämförelseåren 2019 och 2018.

Hur mycket större? Det beror på vilken målsättning man har. Även vetskapen att äldre idag inte vågar lita på färdtjänsten och väljer bort den rätten gör att omfattningen bör beräknas från en mycket högre nivå. Här kan vi hänvisa till både egna medlemmar och de fakta som framkommit via media.

Utifrån förvaltningens/kommunens ansvar och äldres berättigade rätt måste det vara lättare att beräkna omfattningen ev för hög än medvetet för låg.

2) Prissättning

Med dagens erfarenhet är det klart att prissättningen påverkar förtroendet för färdtjänsten. PRO:s absoluta linje är, att Skånetrafikens beslut om en höjning med ca 10 procent av kollektivtrafikens taxor varken kan eller ska tillämpas på färdtjänsten.

Gör en upphandling som täcker både ersättning till förarna/taxiägarna och de som beviljas färdtjänst, så att avgifterna inte behöver höjas. Nuvarande taxor får gälla perioden ut.

Framöver finns ett behov att samordna så att prissättningen av färdtjänst i Malmö och i resten av Skåne synkar ihop och följer likvärdiga regler. Den äldre ska inte behöva kolla i olika häften för resa till SUS i Malmö och till SUS i Lund.

Följande har inte direkt med denna remiss att göra, dock i förlängningen:

PRO vill starkt betona, att nästa upphandling av färdtjänst måste ske utifrån ”rimliga” anbud, inte ”skambud” som dagens gällande upphandling har kallats. Annars bli färdtjänsten inte den säkerhet den ska vara för den som behöver det.

Vidare att beställningscentralen (Malmö) hämtas hem.

Och att det ska finnas tillräckligt med servicebussar/specialfordon… även under tiden de befintliga renoveras/byggs om.

Malmö, 6 februari 2023

Preben Karlsson, PRO:s representant i samordningsgruppen (förvaltningen, Funktionsstödsrådet och CPR) kring färdtjänsten.

Susanne Björkenheim, viceordförande PRO Samorganisation Malmö