Förening Landskrona Västra
Bild på deltagare på  resan

Foto: Dettmar Wihlborg

Slottstur 2024-05-17

Slottstur 17 maj och vilken tur sen! Vädret var soligt och skönt och vi – ett 30-tal medlemmar i PRO Västra - fick fantastisk guidning av Lena Svedberg. Vårt första stopp på denna heldagstur var Statarmuseet. Här fick vi, förutom kaffe, ta del av statarnas hårda villkor för jobb och överlevnad. Historia som inte alls ligger långt bort i tid. 1945! avskaffades statarsystemet. Därefter fortsatte turen förbi slotten Torup och Skabersjö för att stanna vid Svaneholms slott och en jättegod lunch innan guiden tog oss runt i slottet (borgen) från 1500-talet och där Rutger McClean var föregångsman till införandet av enskiftet i Sverige. Men det var en man med många nya idéer inom många områdeen och som guiden sa ”han var 300 år före sin tid”.

Därefter fortsatte vi resan mot Marsvinsholm slott, byggt på 1300-talet, vidare till Snogeholm där bl.a. kejsar Wilhelm jagat kronhjort, Södervidinge, Björnstorp och Häckeberga. Om alla dessa slott berättade Lena Svedberg intressanta och kuriosa historier. Turen avslutades på Vismarslövs Café & Bagarstuga med kaffe och smarriga bakverk.

En heldagstur med alla ingredienser, intressant historia, sköna vyer – rapsen blommade för fullt – vackert väder, god stämning och många skratt!

/Marita Larsson

Bild på statarmuseet