Förening Härslöv

Medlemsträff 10 oktober

PRO Härslöv har haft medlemsträff tisdagen den 10 oktober 2023. Vi var ett 35-tal medlemmar, som hade anmält oss till detta. Ordf. Anne-Marie Nilsson hälsade de närvarande välkomna. Hon vände sig speciellt till Lars Almqvist från Missing People, som denna eftermiddag informerar oss om deras verksamhet och hur de fungerar.
Hon informerade även om följande:
Onsdag 18 oktober: Rollatorcafé på V. Fäladen.
Måndag 23 oktober: ”Ingvars Lunch” på Rosenbergs i Åstorp.
Måndag 30 oktober: Martin Svensson, komiker, underhåller på Folkets Hus, Säbygatan.
Onsdag 1 november: Vingårdsresa till Åhus. PRO Gourmet är arrangör av denna.
Tisdag 14 november: Gunnel Ståhl visar bilder och berättar om Indien.
Måndag 27 november: Utfärd till Ullared. Det är PRO Sandvången som håller i denna.
När Ni swishar till PRO Härslöv, var noga med att ange vad det gäller.
Månadens citat: ”När botten är nådd, har vi i alla fall fast mark under fötterna”.

Därefter blev det dags för Gulaschsoppan, dvs Felix Österrikiska gulaschsoppa; smakrik soppa med oxkött, potatis, morot och smak från paprika och kummin. Till detta serverades det creme fraiche och lingongrova. Detta smakade gott denna kalla höstdag.

Så blev det Lars Almqvist från Missing Peoples tur. Missing People är en ideell organisation. Den är uppdelad i 25 regioner. 2011 bildades det första Missing People. De jobbar tillsammans med polisen. Försvinnandet måste först anmälas till polisen. Detta är ett krav, innan Missing People kan träda in. De har bemanning dygnet runt alla timmar. Hitta personen. Rädda liv. Kallelser till medlemmarna utgår via SMS och Facebook etc. Han berättade även om en del sökningar, både med lycklig utgång, men även tragiska, där de tyvärr kommit för sent, då personen i fråga redan var avliden då hen hittades. Men för de anhöriga var det i alla fall viktigt att få ett avslut, dvs att man fann den försvunne.
Vi är Missing People – Vi ger aldrig upp.

Sedan blev det dags för fika, dvs kaffe och kaka.
Därefter dragning i vårt lotteri med skänkta vinster. Sedan skildes vi åt efter att ha haft en trevlig och givande eftermiddag.

Anita Svärdh