Förening Häljarp

PRO 80-års firande

Underhållare, musiker

80 år med PRO firades i Landskrona

PRO Riksorganisation firar i år 80 år. En av de första lokalföreningarna var PRO Fridhill i Landskrona. Inom Landskrona kommun finns sju PRO-föreningar med sammanlagt drygt 1400 medlemmar. Fyra av dem jubilerar i år - Fridhill (80 år), Asmundtorp (55), Härslöv (45) och Landskrona västra (40).

PRO Samorganisation i Landskrona bjöd alla sju föreningar till en jubileumsfest i Folket Hus stora festsal den 24 oktober.

Samorganisationens ordförande Gunnar Otterström välkomnade de 240 medlemmar som deltog, varefter ordföranden i PRO Landskrona västra, Dettmar Wihlborg, gjorde en tillbakablick på händelser då respektive jubilerande förening föddes - 1942, 1967, 1977 och 1982. Från PRO Skåne uppvaktade distriktsstyrelseledamoten Stig Ålund med värdecheckar motsvarande 10 kronor per uppnått år, samt berättade om tillblivelsen av riksorganisationen för 80 år sedan. Den miniutställning som PRO Skåne framställt om historien var upphängd i lokalen och kunde beskådas av medlemmarna.

Jubileumsfesten inramades av en uppskattad country & rock’n’roll roll-konsert av Edward C Johansson Duo. Förutom av Edward bestod duon av Jonas Stolt. Uppskattningen av framträdandet underströks av flera ”da capon”. En smaklig måltid ingick givetvis också i festen.

En jubileumsfest när den är som bäst! PRO Skåne tillönskar alla PRO-föreningar fortsatta framgångar!

Festfirare