Förening Everöd & Ö Sönnarslöv.

Vår historia

En Liten tillbakablick på hur det började!

Första protokollet i PRO Everöd

VÅR HISTORIA

Föreningen bildades den 14 april 1957. Föreningens namn fastställdes då till Everöds folkpensionärsförening.

Föreningens första Styrelse (bokstavstroget avskrivet) bestod av:
Ordförande F.d. Lantbr. Nils Johansson
Kassör Byggm Herr Henrik Larsson
Sekreterare Herr Emil Nordström
Herr Martin Bayer
Revisorer Herr A Roos
Herr Nils Åkesson

Årsavgiften bestämndes till 3:- kr, och kaffet vid detta möte skulle betalas av Föreningskassan.

Det framgår att ytterligare deltagare vid mötet var Justeringsmännen
Jonas Henriksson och Nils Feuk.

Vid det tredje Styrelsemötet, den 20 oktober 1957, meddelade Ordföranden att ”Partistyrelsen erbjudit föreningen möteslokal i folkets park för en avgift av 2.90 per gång” Vilket föreningen tacksamt antog.

Tydligtvis tillhandahöll Pensionärsföreningen tidningar (Jultidning? Anm Tom Barckman) att sälja, då detta uppdrogs åt Fru Olsson för Lyngby, och för Everöd Ola Olsson.

Föreningens första Årsmöte avhölls den 19 januari 1958.

Föreningens räkenskaper redovisades med inkomster 166 kr 25 öre och utgifter 119 kr 65 öre, Behållning 46 kr 65 öre.

Föreningens Presidium omvaldes, och kompletterades med några ytterligare ledamöter.
Antalet medlemmar i Pensionärsföreningen var 70.

Ur senare Styrelseprotokoll kan saxas:

20/7 1958. Tidningsförsäljningen i Sönnarslöv skulle ombesörjas av Nils Broberg (första gången Sönnarslöv omnämnes. På denna tid en egen kommun. Anm. Tom Barckman)
Första gången omnämnes Riksorganisationen.
19/10 1958. Beslöts om bilskjuts för mötesdeltagare från Ö Sönnarslöv. Bilersättning en krona per gång.

15/1 1961 Av Protokollet framgår att under detta år bildades Kretsen (Kristianstadskretsen?).

Det framgår också av detta Protokoll, och tidigare, att en huvudpunkt var att utse representanter, oftast två, från Föreningen vid begravningar i den dåvarande Everödskommunens olika småorter.

16/7 1961 Framgår av Protokollet, att Föreningen med en skrivelse till Kommunnämnden begärt höjt Bostadsbidrag med 100 kr. per pensionär, samt en skrivelse om Kommunalanslag till Föreningen om 100 kr.

Sammanfattning av Tom Barckman: Huvudpunkter som, nästan alltid, diskuterade vid Styrelsemöten var Utfärder och ”Paketauktioner”, som oftast avhölls under hösten.
Kan konstateras att Utfärderna ofta företogs med målet rätt långt borta, t ex Danmark, Ystad, Blekinge, Ängelholm/Helsingborg.
Årligen avhålls en Julfest, ibland i samband med Årsmötet, vilket de första åren hölls redan i Januari.

2/4 1963 Beslöts att Föreningens möten fortsättningsvis skulle hållas på ”Hotellet i Everöd”. Ingen lokalavgift utgår.

19/1 1964 Årsmöte. Beslöts ändra Föreningens namn till Everöds Pensionärsförening.

16/1 1966 Årsmöte. Konstaterades att Föreningen hade under året startat upp Hobbyverksamhet (Angavs ej vad. Anm. Tom Barckman).

Okt. 1966 Styrelsemöte. Beslöts att Kvartalsmötena skulle avhållas i Klubblokalen, Everöds Idrottsförening.

15/1 1967 Vid detta årsmöte avtackades bl a avgående ordföranden Nils Johansson, som varit Föreningens ordförande sedan Föreningen bildades för 10 år sedan. Ny ordförande blev Hugo Svensson.
Vid detta Årsmöte, och både tidigare och senare, valdes ”Uppbördsmän”. (Skulle dessa vandra runt bland Medlemmarna och inkassera medlemsavgiften? Anm. Tom Barckman)

14/3 1967 Vid Styrelsemötet beslöts att Föreningens 10-årsjubileum skulle avhållas den 10 juni i Folkparken, Everöd. Föreningen skulle subventionera Jubileumsdeltagarna med 5 kr per kuvert. (Något referat från Jubileumsfesten föreligger inte i Protokollsboken Anm. Tom Barckman)

17/7 1967 Vid detta Kvartalsmöte beslöts att ansluta Föreningen till ABF. Redan tidigare hade Föreningen anslutits till ABF i Ö Sönnarslöv.

Antalet Medlemmar i Föreningen vid Jubileumsårets slut var ca 195 st.
De olika mötena hade börjat ambulera mellan olika lokaler, t ex Styrelsemöten hemma hos Ordföranden, och Kvartalsmöten i Everöds kommunhus eller Ö Sönnarslövs kyrkstuga.

22/4 1968 Kvartalsmötet beslöt inköpa en Fana i ”Blå till färgen”.

Under 1969 tycks Hobbyklubben ha bildat en Sångklubb. (Embriot till den senare Sånggruppen ”Glädjespridarna”? Anm. Tom Barckman)

15/1 1973 Vid detta Årsmöte valdes ny ordförande för Föreningen. Det blev Oskar Ohlsson (Park-Oskar? Anm Tom Barckman).

Sammanfattning av Tom Barckman: Många av de Styrelsemöten, Kvartalsmöten och Årsmöten innehöll ofta återkommande ärenden, som t ex Skrivelser, kurser på Backagården, diverse val, Gysingekurser, ersättningfrågor etc.

Ovanstående är ett Utdrag från Protokollsboken för perioden 14 april 1957 t o m 22 april 1974.