Förening Klippan

Ankarsida-Seniorcafé-Café Otto

Här aktiveras respektive programpunkt när man har klickat på länkarna på startsidan.

Välkommen på Seniorcafé!

Syftet med träffarna är att Sågen skall kunna vara en trevlig mötesplats där man dels träffas och umgås över en god fika, dels får en trevlig programpunkt som både kan roa och vara lärande.

Vi har försökt få ihop ett varierat program med allt från trevlig musik till lite allvarligare frågor.

Under våren träffas vi varje måndag med start den 19 februari och vi håller öppet 09.30-11.30. Programpunkterna startar klockan 10.00.

Café Otto laddar upp med nybryggt kaffe och något gott nybakat fika.

Träffarna arrangeras i samarbete mellan Klippans kommun, SPF Seniorerna Åby Klippan och PRO Klippan.

Plats: Café Otto, Sågen Möjligheternas hus. Ängelholmsgatan 7, Klippan

19/2 Vad innebär det att vara vilthandläggare, Tom Espgård?

Tom Espgård, Länsstyrelsen Skåne, arbetar som vilthandläggare. Han är besiktningsman för viltskador, medlem i Jägareförbundet Skånes styrelse och har tidigare erfarenhet som jaktledare. Vi kommer få en liten inblick i vad hans arbete innebär och vem som bestämmer vad i fråga om skyddsjakt.

26/2 Att renovera dåtid i nutid med Monica Gyllenstierna

Monica brinner för renovering och kommer berätta om det gedigna arbete och den kulturgärning som ligger bakom hennes ”renoveringshus”. En och annan anekdot från dessa lovar hon att bjuda på.

4/3 Solceller på Forsby Ängar - Emelie Hult

Emelie Hult driver tillsammans med sin man Per den regenerativa gården Forsby Ängar. Emelie kommer att berätta om vad ett regenerativt lantbruk innebär och även berätta mer om solparken i Forsby, som drivs av Kraftringen. Med stort fokus på biologisk mångfald och lokala samarbeten har Forsby Ängar fått vara med från start.

11/3 Läderbackarna- tickande miljöbomb omvandlades till populärt strövområde – Monica Johansson

Klippanborna har tagit Läderbackarna till sina hjärtan. Hör projektledare Monica Johansson från Klippans kommun berätta om vägen från tickande miljöbomb till ett välbesökt frilufts- och strövområde.

18/3 Rönneåprojektet med Tord Andersson

Lyssna på Tord Andersson, projektledare för Rönneåprojektet. Ett projekt vars syfte är att göra det möjligt för laxen, ålen och öringen att återigen kunna simma fritt i Rönne å genom att riva ut tre kraftverk. Projektet har både uppmärksammats internationellt och nominerats till Sveriges finaste miljöpris.

25/3 Apoteket idag

Lyssna på Jakob och Jeanette från Apotek Hjärtat när de kommer med information som är bra att känna till när du besöker apoteket. Varför byts dina läkemedel ut? Hur fungerar högkostnadskortet? De kommer även att beröra hur läkemedel påverkar en som äldre.

8/4 Trygghet och Brottslighet i Klippans kommun – Sara Persson

Sara Persson, kommunens folkhälsoutvecklare, berättar tillsammans med polisen om det övergripande brottsförebyggande och trygghetsskapande arbetet i Klippans kommun. 2023 kom en ny lagstiftning som gav kommunen ett utökat ansvar att jobba med och samordna arbetet. Hur ser brottslighet ut och hur upplevs tryggheten i Klippans kommun? Vad görs och vad kan vi göra tillsammans?!

15/4 Arne Amnér, kultur- och fritidschef blickar framåt - UTGÅR

Nu är det åtta år sen Arne tillträdde som kultur och fritidschef i Klippans kommun. Då såg han Sågenhuset, tonårsgruppen och integrationen som viktiga. Allas lika värde och rätt att vara med i samhället såg han som en självklarhet. Men var det så för alla då? Hur ser Arne ser på sin resa hittills och vad lockar och utmanar framåt?

22/4 Skolmaten förr och nu – Lill Spenninge

Lill Spenninge - en favorit i repris! Kommunens måltidschef gästar oss och denna gång bjuds vi på smakprov från skolkök. Hon berättar om olika sätt att introducera nyheter inom skolan och vi pratar minnen om skolmaten från förr, en lyx som kanske inte alla fått ta del av.

29/4 Kulturpris och historia med Pehr Erlandsson

Pehr Erlandsson ”en klippanpåg av födsel och ohejdad vana, spånar, snackar löst och visar några bilder”.

6/5 Kenth Olsson - en framgångssaga UTGÅR- ersättas?

Kenth Olsson har under sin fantastiska ledarkarriär varit bland annat förbundskapten för friidrottslandslaget och personlig tränare till bl.a. Johan Wissman under hans storhetstid. Kom och hör Kenth berätta om sig själv och om svensk friidrott i världen.

13/5 Musik och gott snack med Mats P och Swinging Ingrid

Nu blir det underhållning som vi längtat efter på Café Otto. Mats P och Swingin Ingrid gästar oss och då vet vi att det blir en rolig stund fylld av musik och gott snack!

20/5 Musikquiz med PRO Klippan

Svenska ”Mellolåtar” som har tävlat i Eurovision Song Contest är temat när Bertil Pettersson från PRO bjuder in till Musikquiz. Nu har ni fått lite förhandsinfo, är det fusk? Nej såklart inte, hem och träna bara - sätt volymen på max!

27/5 Sarah Lahti- alltid på språng

Sarah Lahti är en av Sveriges mest framgångsrika löpare. Hon växte upp i Klippan och har numera sin bas i Holland. Vi är otroligt stolta över denna framgångsrika ”klippantös” och det faktum att hon inledde sin bana med att träna för Klippans Friidrottsklubb. Idag ger hon oss en glimt ur sitt spännande liv.