Förening Eslöv

Ruth Fridhs dagbok 1974 - 1984.

Ruth Fridhs dagbok.

På väg till Abullahagen.

Dagbok förd av Ruth Fridh, Eslövs Pensionärsförenings Promenadgrupp under tiden 15 mars 1974 – 18 maj 1984.

Ruth Fridh och Erik ”Snabbe” Persson var ledare för PROs promenad- och vandringsgrupp under 10 år. Ruth Fridh har under alla dessa år fört dagbok på varje promenad och utflykt man gjorde.

Jag, Lena Larsson, har renskrivit den handskrivna dagboken för att fler ska få ta del av alla dessa trevliga sammankomster som Ruth har dokumenterat. Jag har också fått låna Eriks klippbok av hans hustru Alva och kan därmed bjuda även på reportage och bilder från denna tid.

En del bilder är tagna av Eje Berntsson och han har gett sitt medgivande till att jag visar dem på PRO Eslövs hemsida. Ruths text har jag skrivit av men varit ytterst sparsam med redigering då jag tror att en del av hennes förmåga att uttrycka sig skulle gå förlorad.

Jag ger ett litet axplock av dagboken och bilderna och vill ni läsa mer finns det länkar till hela dagboken.

_______________________________________________________________________

”29 mars 1974. Turerna skulle skifta tyckte vi så nu travade en ganska stor hop iväg till Snärjet i sällskap med pressman och fotograf som sen ordnade med så vi figurerade i tidningarna. Det blev en ganska dryg tur men ingen klagade och solen strålade.

24:e oktober 1975 Denna vackra höstdag bär det iväg på riktig långtur. Bjärnum är målet och färden dit blir bara glad och vacker. Glad mycket tack vare våran Strand som varit så bussig och tagit harmonikan med sig. Det blev glad musik och en del allsång. Vacker blev turen när man ser denna underbara fägring i skogarna. Frågan är om det inte nästan överglänser vårens. Framkomna till Bjärnum tog K G Olsson emot. Han är en av Eriks goda vänner och det har han precis vilket ställe vi än besöker. Det är inte alls så konstigt för Erik är Erik var han än drar fram. Ja, denne K G följde oss hela flocken 51 st på promenad runt

Möllerödssjön och gav mycket trevliga upplysningar om en Wergin som varit herre över det hela. När detta var gjort och efter fotografering på bryggan så travade vi in i Torfinns orienteringsklubbs stuga där en öppen brasa sprakade och då smakade det gott med vårt kaffe hemifrån. Sen kom det något alldeles häpnadsväckande. En man vid namn Gerald Johansson visade oss diabilder med lite tal men mest med underbar musik som smälte så fint samman med dessa enastående bilder av alla slag och vid alla tillfällen året om. Alla satt tysta som möss och bara njöt. Ja, så tackade Erik för allt vi varit med om och vi överlämnade även en slant som uppmuntran och tack, för det var det verkligan värt. Så bar det hem till Eslöv. Alla mycket nöjda efter en ovanligt intressant eftermiddag.

11:e mars 1977. Så var det dags igen att börja röra på sig efter en riktigt rejäl vinter med mycket snö och innesittande. Denna vackra eftermiddag inledde vi vårt motionsgående med en tur till Abullahagen. 60 st glada vandrare mötte upp och satte fart genom Edelbergsparken. Med ett litet uppehåll för att Mellersta Skånes fotograf skulle få en bild att pryda första sidan i lördagsupplagan med. Så genom koloniområdet och ut i hagen där vi fick pröva vår vighet med att hoppa från tuva till tuva på sina ställen. Allt gick bra. Vi pratade och mådde i det ljumma fina vädret och sen komma tillbaka igen. Så drack vi kaffe på Fritidsgården. Då passade också Rahm på att lämna en översikt av gruppens verksamhet och räkenskaper, som ledarna bett honom se över. Ruth läste en bygdeberättelse."

Ruth Fridhs dagbok 74-76 (pdf-fil) >>> Länk till annan webbplats.

Ruth Fridhs dagbok 77-78 (pdf-fil) >>> Länk till annan webbplats.

Ruth Fridhs dagbok 79-80 (pdf-fil) >>> Länk till annan webbplats.

Ruth Fridhs dagbok 81-82 (pdf-fil) >>> Länk till annan webbplats.

Ruth Fridhs dagbok 83-84 (pdf-fil) >>> Länk till annan webbplats.

Bilder från Erik "Snabbe" Perssons klippbok (pdf-fil) >>> Länk till annan webbplats.