Förening Skärblacka

Verksamhetsberättelse 2020

Personer framför träd

VERKSAMHETSBERÄTTELSE 2020

PRO Skärblackas verksamhet under 2020 har varit starkt begränsad pga covid-19 pandemins utbrott i mars!

Mötesverksamhet

Styrelsen har under året haft 4 st. protokollförda möten. Två protokollförda medlemsmöten har hållits, varav ett var årsmötet den 20/2. Vid parentation på årsmötet sjöng Mariehultkören under Gert Karlssons ledning samt de stod även för underhållningen.
Till ny ordförande valdes Lillian Edquist och Verner Bilde avtackades efter 24 år som ordförande samt utsågs till hedersmedlem i föreningen för ett långt och värdefullt arbete. Kaffekommittén med Lillemor Hertzman, Birgitta Ask, Kerstin Gustafsson, Gunvor Andersson och Yvonne Peterson har gjort goda smörgåsar och kaffe till de två möten som kunnat hållas.
Valberedningen bestod av Agne Lundell och Anna Svensson.

Antalet medlemmar 2020-12-31 var 316 st. Under året har 11 medlemmar avlidit.

Aktiviteter

Boule/boccia har Lennart Sjöberg haft ansvaret för med Göran Johansson som ersättare. Det har spelats måndagar och tisdagar till den 15/10 beroende på FHM restriktioner. De har fått god hjälp av Karin Johansson, Barbro och Rune Andersson, Torsten och Birgitta Ask, Håkan och Clary Dahlberg .

Promenaderna Ing-Britt Larsson har ansvarat för dessa som pågått under hela året.

Vattengymnastiken som leds av vår duktiga ledare Britt-Marie Andersson, kunde hållas 9ggr. fram till 11/3. Else-Britt Sverker har skött ankomstregistreringen.

Kortspelet “Hole” har spelats fram till den 11/3. Ansvarig för kortspelet är Inger Widen.

Studiecirkel i “Läs och res” inställt, kursledare Ing-Marie Haglund och Lillemor Hertzman.

Engelska Ledare Jacqueline Jonsson, endast 2ggr. den 13 och 27 februari.

Hardangersömnad, under ledning av Anita Samuelsson fram till 9/3 samt 3ggr.under hösten.

Sy och sticka leder Anita Hagström, som var igång till den 23/3.

Gymnastiken har varit sittgymnastik som leds av Lillemor Hertzman och Birgitta Ericson, man hann med vårterminen fram till 11/3 samt ett par ggr. under hösten.

Medicinsk Yoga Anna Svensson leder yogagruppen som var aktiv fram till mars samt 3ggr.under hösten.

Sångkören ”Mariehultkören” under ledning av Gert Karlsson har haft 9 träffar fram till den 11/3.

Seniordansen under ledning av Margareta Fransson samlades 9ggr. innan pandemin slog till.

Evenemang

Pubafton den 14/2. En fantastiskt trevlig och uppsluppen kväll med trubaduren Kjell Barkman som sjöng Cornelislåtar och Henry Lindh som berättade om Cornelis liv. Else-Britt Sverker och Lillemor Hertzman var kvällens värdinnor.

Seniorshopen kom den 6 mars och det var rikligt med besökare som vanligt.

Gökotta 21 maj (Kristi himmelfärds dag) vid Prästens äng. Jan Hertzman och Ove Eriksson ordnade med detta.

Friskvårdsdag
PRO Riks hade utlyst en friskvårdsdag. I Skärblacka anordnade Anna-Greta Johansson den 21 oktober en tipspromenad från Skärblacka Folkets Hus till seniorboendet Sågvägen där det var prisutdelning och förtäring. Ungefär 45 medlemmar var med.

Danser Våra populära onsdagsdanser som normalt pågår varje vecka, i år blev det bara 10 ggr innan pandemin satt stopp för det den 11/3.

Påskfesten, Sommarfesten, Höstfesten och Nyårsfirandet i Folkets hus blev inställda pga pandemin..

Resor
Reseverksamheten har varit sådär under året, en Ålandsresa blev det i alla fall.

Representation
Föreningen har varit representerad vid Seniorgalan i Folkborgen den 22/1.

.Medlemsvärvning
Medlemsvärvningen fortsätter, men svårt att få nya medlemmar.

KPR FPR
Bo Hallberg KPR, FPR, ersättare Lillemor Hertzman i FPR.

Kontakt
Lillian Edquist har ansvarat för kontaktombudens verksamhet. Kommittén gratulerar de som fyller 80,85 och 90 år, efter det gratulerar vi varje år om vederbörande önskar. Till de som bor utanför samhället skickas presentkort på blommor. Vid begravningar skickas det blommor, om inget annat önskas. Gruppen har haft två träffar under 2020.

Lotterier
Lottförsäljning är viktig för vår ekonomi. Bingolotto försäljningen har varit mycket bra under året 2020. Sverigelotten och trippel lotten har även gått bra.
Vi tackar Jan Hertzman som säljer lotter på ICA varje helg. Han är också lotteriansvarig och sköter detta mycket bra, tack också till alla andra som hjälpt till.

PRO Samorganisation, PRO Distrikt
Lena Petersson är ordförande i Samorganisationen, Bernt Wigren kassör, Lillian Edquist sekreterare och Ing-Marie Welander kontaktombuds ledamot i Pro Sam.

Verner Bilde är ledamot i distriktsstyrelsen och friskvårdsansvarig.

Konsumentverksamhet
Bo Hallberg har varit vår representant. Prisundersökare är Bo Hallberg.

Mariehult
Fr.o.m. december 2019 har en Mariehultgrupp bildats bestående av 13 medlemmar som ansvarar för yttre och inre miljö samt uthyrning.
Göran Johansson har huvudansvar vid uthyrning. Det är viktigt att allt fungerar. På grund av Corona pandemin ligger alla aktiviteter nere.

Hemsidan
Vår hemsida har fått nytt utseende då PRO Riks beslutat att byta till en annan portalleverantör. Det har betytt att den gamla hemsidan blev nedstängd under våren och mycket arbete har gått åt till att föra över bl.a. uppgifter, bilder, relevanta reportage m.m. till den nya hemsidan. Utbildning av den nya hemsidan har ej heller kunnat hållas pga pandemin. pro.se/skarblacka är den nya adressen till hemsidan. Sven-Erik Steén är hemsideredaktör.

Ekonomisk rapport
Ekonomisk rapport bifogas verksamhetsberättelsen. Styrelsen har beslutat att resultatet ska sättas i ny räkning.

Arbetsutskottet
AU möte en gång den 20/4.

Styrelsen tackar alla för år 2020. Och hoppas på att 2021 ska bli ett bättre år utan en besvärlig Pandemi.

Vi hälsar gamla och nya medlemmar välkomna till PRO i Skärblacka.

Skärblacka i februari 2021

Upptäck mer inom PRO Riks.

Hitta fler aktiviteter och erbjudanden på riksnivå

Personer framför träd

Puff 1