Förening Boxholm

Gemenskap & Aktiviteter 2022

Årsmötet 2022

Årsmötet 2022 hölls i PRO lokalen 24 februari. Ett 50 tal medlemmar hörsammade inbjudan. Efter sedvanlig mötesprocedur serverades kaffe och smörgås. Inbjuden gäst var komunens säkerhetssamordnare Roger Max som berättade och visade bilder om bland annat hur man skyddar sig mot Id- kapningar. Mötet avslutades som vanligt med lottdragning.

Medlemsmöte 10 mars

Mars månads medlemsmöte hade temat släktforskning "Blåviksbor under 600 år" Ca 40 personer var närvarande och lät sig väl smaka av kaffe och smörgås. Per-Anders Lund och Hans Egeskog berättade om sin kommande bok, och efterlyste bilder på människor och miljöer från Blåvik före 1950. Efter presentationen förärades dom med varsin äkta Boxholms ost. Mötet avslutades med lottdragning.

Våffeldagen 2022

I samband med torsdagskaffet den 24 mars firade PRO våffeldagen. Många medlemmar njöt av vårsolen ute och av kaffe och våffla inne.

Påskfesten 2022

Onsdagen den 13 april samlades ca 50 medlemmar i Bjursdalens matsal för att njuta av deras magnifika påsktallrik. Efter måltiden underhöll Vildhavre från Motala. Eftermidagen avslutades som vanligt med lottdragning.

Medlemsmötet 28 april

Dagens medlemsmöte hade temat blommor. Ingers Blommor var inbjudna för att visa hur man binder en blombukett och hur man gör blomsterarrangemang i kruka och oasis. Efter visningen serverades kaffe, smörgås och kaka, drygt 40 personer var närvarande. Mötet avslutades med lottdragning och vinsterna bestod naturligtvis av blommor.

Vårfesten 19 maj

Maj månads medlemsmöte hölls i Vivåsen, en härlig vårdag som bjöd på sommarvärme . De ca 50 personerna som mött upp fick börja med att gå en tipspromenad. Därefter bjöds medlemmarna in i Vivåsens stora samlingssal där sill och potatis dukats upp, och även skinka mimosasallad och potatis för de som hellre föredrog det. För undehållningen svarade Wik och Boman. Som vanligt avslutades festen med lottdragning.

Resan till Västervik 13 juni

Vårens resa gick till Västervik. Strax söder om Kisa gjordes ett stopp för bussfika. Vid ankomsten till Västervik, och innan det var dags för mat på Slottsholmen fick vi en liten sightseeingtur i stan. Efter maten var det dags att bege sig till tågstationen där två rälsbussar väntade för att frakta oss på den smalspåriga järnvägen till Ankarsrum, där vår buss stod beredd att ta oss till Eksjö. I Eksjö stannade vi ca en timma för att fika eller göra vad vi önskade. 40 medlemmar deltog på resan.

Medlemsmöte 25 augusti

Medlemsmötet 25 augusti lockade drygt 50 personer. Riksspelman Claes-Göran Olsson bördig från Boxholm underhöll med sin nyckelharpa och berättade om de som skrivit låtarna och hur låtarna kommit till. Mötet avslutades som vanligt med lottdragning.

Resan till Hägersta slott 19 september

Utflykten 19 september målet var Hägerstad slott, men först åt vi middag hos Åtvidabergs golfklubb. På väg till slottet gjorde vi ett stopp i Klädhuset Falerum. På slottet togs vi i mot av Stefan och Agnes som berättade slottets historia. Kaffe serverades med hemgjord Fransk chokladtårta och äpplepaj av äpplen från egna trädgården. Besöket avslutades med rundvandring i slottets bostadsdel.

Medlemsmötte 29 september

Ca 45 personer var närvarande när Boxholms Hus VD Fredrik Noaksson, Charlotte Beidegård och Anna Erkers gästade oss och berättade om verksamheten i nutid och siade även om framtiden. Därefter serverades kaffe, smörgås och kaka, och som vanligt avslutades mötet med lottdragning.

Medlemsmöte 27 oktober

Oktobers medlemsmöte lockade 70 medlemmar. Frazzes band stod för underhållningen. Som vanligt avslutades mötet med kaffe, smörgås och kaka, och däreft lottdragning.

2022 års julbord på Lugnalandet Sommen

Årets julbord 24 november intogs på Lugnalandet Sommen 49 personer lät sig väl smaka.

Julmöte 8 december 2022

56 medlemmar hade samlats i Trivselhuset Bjursdalen för att fira in julen. Dagens underhållning stod Ida Johansson för som sjöng både julsånger och även andra låtar. Inger Persson läste "tomten" av Viktor Rydberg. Sedan serverades kaffe, skinksmörgås, lussekatt och pepparkaka i väntan på Boxholms Lucias besök med sina tärnor. Mötet avslutades som vanligt med lottdragning. Priserna var skänkta av Boxholms köpmän och Torghandeln. Vinsten på dagens lotteri och skänkta penninggåvor inbringade 1900 kr vilket skänktes till de gamla i Ukraina via PRO Stockholm. Mötet avslutades med att ordförande Lars-Bertil Oskarsson önskade alla en riktigt God Jul och Gott Nytt år!