Distrikt Östergötland

Tävingar 2021

PRO:s riksmästerskap och nationella evenemang 2021

PRO:s riksmästerskap kommer att genomföras i år, men inte riktigt på samma sätt som vanligt. Något riksmästerskap ställs in helt, som bridge, medan ett annat bara genomförs på distriktsnivå, som boule.

Flera nationella aktiviteter tillkommer då vi gärna ser att aktiviteter sker samtidigt i hela landet. Det handlar om en nationell golf- respektive boulevecka samt den nationella friluftsdagen som initierades förra året. Riksmästerskapen i orientering respektive bowling genomförs som vanligt – så länge pandemiläget tillåter. I nuläget uppmanas hela idrottsrörelsen att avstå från all tävlingsverksamhet.

Förutom tävlingsstoppet, och de restriktioner som hindrar vårens PRO-verksamhet, är en viktig orsak till det annorlunda upplägget i år att vi vill undvika att samla ett stort antal PRO:are från hela landet på samma plats. Medlemmar som först ska resa till tävlingsplatsen och sen bo, äta och umgås tillsammans. Den stora boulesamlingen på Gysinge Herrgård med närmare 100 deltagare inklusive publik får vänta tills nästa år och bridge som är en renodlad inomhusverksamhet ställs in helt och hållet.

Den populära frågesportstävlingen PROvetarna genomförs i år under hösten. Datumen för region- och riksfinaler är anpassade efter att föreningar och distrikt ska hinna med sina uttagningar efter sommaren. Den 1 oktober är ett datum att hålla koll på. Då måste distriktsuttagningarna vara klara och det vinnande laget anmälas till PRO:s riksorganisation. Därefter genomförs regionfinaler i oktober och en riksfinal i december.

Datum för årets mästerskap och nationella evenemang:
23–29 augusti: Nationell golfvecka med distrikts- och riksmästerskap i golf
1–2 september: Riksmästerskap i orientering, Örnsköldsvik
6–12 september: Nationell boulevecka med distriktsmästerskap i boule
22 september: Nationell friluftsdag – PRO Hälsosam flyttar ut – igen!
1 oktober: Sista dag för distriktens uttagningar i PROvetarna
11–14 oktober: Riksmästerskap i bowling, Superbowl i Nyköping