Förening Björkskatan

20231019 Att undvika brand i hemmet

Nu när vi snart är inne i advents- och jultider så stiger antalet bränder successivt från första advent och kulminerar på nyårsdagen. I december månad så ökar bränderna med hela 40%.

PRO Björkskatan fick information om elsäkerhet och tips om hur
man ska undvika brand i hemmet

Peter Lundberg, från Fire Stop, gav de närvarande cirka fyrtio PRO medlemmarna tips om vad de ska göra för att undvika brand i bostaden.

Varje år så sker ca 6000 bostadsbränder. Hälften av bostäderna saknar brandvarnare. Antingen så saknas den helt, eller så har man plockat ut batteriet för att den larmar utan anledning.
- Tänk på att byta batteri i din brandvarnare, innan den börjar pipa. Gör det till en vana att byta batteri en gång per år, förslagsvis när du plockar fram dina julsaker, tipsade Peter Lundberg.

De flesta bränder startar i köket i samband med matlagning. Torrkokning eller att man glömmer att stänga av en platta på spisen är en vanlig brandorsak. Det är en billig försäkring att ha en brandfilt uppsatt nära spisen om man snabbt behöver kväva en eld.

Den som tycker om skenet från levande ljus ska tänka på att man inte ska placera ljusen för nära varandra. Flera värmeljus på en tallrik producerar ånga från stearinet, en låga kan bildas som kan antända brännbart material i närheten.

Det är alltid ångorna som kan ge upphov till en eldgnista, inte själva vätskorna eller stearinet. Därför ska man vara noga med att skruva igen korkarna ordentligt på lättantändliga vätskor som lacknafta och thinner.

Vi omger oss med en mängd el-produkter som har uppladdningsbara batterier.
- Dra ut mobilladdaren från väggen och ladda helst din mobiltelefon under dagtid.
- Köp inte billiga mobilladdare, säger Peter. Se till att produkterna är CE-märkta. Det är en EU märkning som garanterar att produkten är säker.

Och framför allt, ha aldrig din laptop i sängen, sade Peter L och visade en brännskadad madrass där man lämnat en dator bland sängkläderna.

Ström är värme. Därför är det viktigt att dra ut hela sladden när man använder sig av sladdvindor och när man dammsuger. Om man låter sladden ligga tätt och tajt byggs en hög värme upp. Har man sladden utdragen får man en kylande effekt från omgivningen.

Avslutningsvis så berättade Peter att han själv råkat ut för en brand. Det var ett elfel som orsakade brand på bostadens vind. Om man råkar ut för en brandolycka så ska man skriva ner allt som blev skadat, även det man själv tycker är skräp.

Som tack för sin information fick Peter en skraplott, och mötet avslutades med en fikastund.

PRO Björkskatan
Berit Olofsson, styrelseledamot