Förening Björkskatan

Må bra med mat hela livet - God mat och bra matvanor är viktigt för god hälsa och ett aktivt liv

På medlemsmötet den 19 januari höll Malin Sand, dietist vid Region Norrbotten, en föreläsning om kosten ur ett seniorperspektiv. Våra levnadsvanor med motion och vilken kost vi väljer påverkar i hög grad vår hälsa. Malin pekade på ”matpyramiden” där grönt och frukt utgör basen och rött kött finns i toppen.

Livsmedelsverket rekommenderar ett dagligt intag av frukt och grönt på 500 gram, alltså två till tre frukter och två nävar grönsaker per dag. I Norrbotten äter många så lite frukt och grönsaker att deras vanor klassas som riskfyllda för hälsan.

När man blir äldre minskar ofta energibehovet men proteinbehovet ökar. För att tillgodose proteinbehovet är det bra att lägga in näringsriktiga mellanmål under dagen.

Om vi följer Livsmedelsverkets kostråd gällande frukt och grönt och begränsar intagen av charkvaror och rött kött och om vi äter nyttigt fullkorn och kostfiber så behövs inget kosttillskott av vitaminer.

Ett undantag är däremot D-vitamin. Livsmedelsverket rekommenderar ett D-vitamintillskott till alla över 75 år. Detta gäller särskilt för oss som bor i norra Sverige eftersom vi inte får tillräckligt med D-vitamin via solen.

Det sägs att man äter inte bättre än man kokar.

Ät frukt varje säsong för att leva till nästa säsong