Förening Björkskatan

2023-09-07 Bedrägerier mot äldre

Vi vill bli fri, från bedrägeri

När Polisen besökte PRO Björkskatan fick föreläsningen om Bedrägeri, en komisk inledning. De två poliserna var tvungna att göra "inbrott" för att kunna ta fram den tekniska utrustningen. OH-kanonen var placerad bakom lås och bom och nyckeln till förvaringsskåpet lyste med sin frånvaro.

Poliserna Sarah Ekbom och Sara M är handlingskraftiga. Med hjälp av en kofot bröts skåpdörren upp, OH -apparaten kopplades in och informationen till de fyrtio medlemmarna kunde börja.

Vad är då ett bedrägeri? frågade Sarah Ekbom.
Ja, det är när en gärningsperson lurar någon att utföra något som orsakar ekonomisk skada för den drabbade och ekonomisk vinning för gärningspersonen.

De senaste tio åren har bedrägeribrotten ökat lavinartat i hela landet. Men mörkertalet är stort, eftersom få anmäler brott. Tyvärr är det äldre personer som i stor utsträckning drabbas av den här typen av brottslighet.

Vi gör allt fler ärenden via internet. Vi betalar räkningar, handlar på nätet och många är aktiva på Facebook och andra sociala nätverk. Det öppnar upp för kriminella nätverk och bedragare att kontakta oss via falska telefonsamtal och e-post med syftet att lura till sig inloggningsuppgifter eller koder för att sedan kunna gå in på din banksida och föra över dina pengar och besparingar till sina egna konton.

Den som ringer utger sig oftast för att vara från banken eller från polisen, hen verkar saklig och förtroendeingivande och stressar dig genom att säga att det är bråttom med ärendet. Du får till exempel veta att en större transaktion har gjorts från ditt konto eller att någon har handlat varor i ditt namn. De säger sig kunna "hjälpa dig" att avsluta transaktionen och att de kan återföra dina pengar om du uppger inloggningsuppgifter och koder från din bankdosa.

Tänk på att banken eller andra myndigheter aldrig ringer upp och ber dig logga in via din bankdosa. Du ska aldrig lämna aldrig ut lösenord eller uppgifter om konton per telefon eller e-post. Om du blir uppringd, avsluta samtalet och lägg på luren och ta för vana att aldrig svara aldrig på okända telefonnummer.

Man kan säga att "Pensionärer och tjuvar aldrig svarar på okända nummer", säger Sara M skämtsamt.

Falsk e-post eller falska sms

En gärningsperson kan också skicka ut falsk e-post eller falska sms till en stor mängd mottagare. Syftet är att lura dig att öppna en bifogad fil eller klicka på en länk som leder till en sida där du ska lämna ifrån dig personliga uppgifter. Eller så är sidan smittad med en skadlig programvara.

Det kan till exempel anges i mailet att du är utvald och har vunnit ett presentkort. För att få presentkortet måste du klicka på en länk och fylla i dina kortuppgifter. Presentkortet existerar i själva verket inte.

Falska meddelanden kan komma från "Skatteverket" där du uppmanas att klicka på en länk där du ska du fylla i dina kontouppgifter för att omgående få din skatteåterbäring.

Speciellt inför julhelgen så skickas falska meddelanden ut från "Postnord" där det uppges att dina skickade paket kommit bort och du ska få "hjälp" att återfå dem.

Avslutningsvis gavs följande råd som hjälp på vägen till de närvarande medlemmarna:

1. Lämna aldrig ut lösenord eller kontouppgifter. Banken ringer aldrig upp och ber dig logga in på Internetbanken.
    2. Fråga alltid efter namn och telefonnummer när någon okänd ringer dig
    3. Var vaksam om någon står tätt bakom dig när du ska ta ut pengar från en bankomat
    4. Kom ihåg att aldrig lämna handväskan i varuvagnen när du handlar
    5. Släpp aldrig in okända personer i hemmet. Använd säkerhetskedja.
    6. Agera som om du själv skulle vara Polis, håll koll på okända bilar i bostadsområdet.

Efter Polisens värdefulla information om hur vi ska kunna skydda oss mot bedrägerier avslutades medlemsmötet med eftermiddagskaffe.

Och vi kan med eftertryck säga - "Bedragare göre sig ej besvär - med att försöka lura en pensionär".

Läs mer på Polisens webbsida. Utsatta för brott - försök inte lura mig.. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.