Förening Björkskatan

2023-02-16 Föreläsning om avfallshantering

Kan avfall och sopor vara roligt?

Ja, visst kan det vara roligt och givande att prata om avfallshantering. Mats Fredriksson och Roger Andersson från Lumire berättade vid PRO Björkskatans medlemsmöte om hur vi ska välja rätt när vi sorterar vårt avfall.

Att få veta vad avfallet används till i slutänden ger extra motivering till att vara noga med hur vi sorterar. Om vi lämnar in en enda tidning till pappersinsamlingen så genererar det en energimängd lika med 38 koppar bryggkaffe. Tidningar och trycksaker blir till nya tidningar och de blir även toalett- och hushållspapper.

Av pappersförpackningar tillverkas nya förpackningar, ett mjölkpaket eller en sockerpåse kan få ett nytt liv som ett cornflakes - eller vällingpaket.

Metall kan återvinnas nästan hur många gånger om helst. Metallförpackningar som konservburkar och kaviartuber blir till järnvägsräls, motordelar och armeringsjärn. Inget är för litet för att återvinnas, minsta kapsyl gör nytta.

Vad gäller plastförpackningar så är det just förpackningar som ska sorteras. Några exempel på plastförpackningar är innerpåsar i müslipaket, små plastburkar för sylt eller yoghurt, chipspåsar och frigolit och även tråg för kött och fisk. När man får veta att plasten återvinns till nya plastprodukter, som plastkrukor, avloppsrör, stövlar och flipflop-skor, så är det extra viktigt att man inte lägger dit plastpulkor och tvättkorgar som i sin tur ska sorteras som grovavfall.

Om vi ska minska vårt matsvinn så behöver vi inte ha överfyllda kylar och frysar. Ät upp det som finns i kylen och handla när maten tar slut så blir det minimalt med restavfall.

Svenska hushåll slänger 19 kg ätbar mat per person och år. Matsvinnet består mest av frukt, grönsaker och bröd. Om det inte fanns något matsvinn i världen skulle tre miljarder människor slippa hunger.

Det är lustigt att tänka på att våra äppelskrott och potatisskal kan förvandlas till drivmedel. I Bodens kommun använder man avloppsslammet och vårt matavfall för att skapa biogas. Biogas är ett av de renaste drivmedel som finns i nuläget. Idag går alla lokalbussar, kommunala fordon och renhållningsfordon på biogas.

Nedskräpning i naturen är ett stort problem. Vissa skräp finns kvar i naturen mycket länge. De försvinner "för ögat" men efterlämnar mikroplastartiklar som stannar kvar i naturen och i havet i hundratals år.

För glas är nedbrytningstiden cirka en miljon år. Det tar 200 till 500 år innan en aluminiumburk bryts ner. Cigarettfimpar ligger i naturen i fem år och nedbrytningstiden för en plastmugg är 50 år.

Under sin föreläsning gav Mats och Roger oss värdefull information om hur vi ska göra för att leva så hållbart som möjligt. De avslutade föreläsningen med att säga -"Det ska inte vara krångligt utan det ska vara enkelt för alla att återvinna och sopsortera".

Det sägs att en kasse matvaror, ger två kassar avfall
PRO Björkskatan, Berit Olofsson styrelseledamot