Förening Herrljunga

I Evert Taubes fotspår 2 maj -23

Tisdagen den 2 maj gjorde PRO i Herrljunga en bejublad resa till Bohuslän med ReseMakar'n. Det var en musikresa med Lilla Bandet och den gick i "Evert Taubes fotspår”.

Primadonnan i Lilla Bandet Ulrika Claesson. Foto: Ulla Knutsson

Bussen med ett 50-tal PRO-medlemmar från Herrljunga startade upp redan 07.30 från Herrljunga Station och därefter hämtades en liten grupp Vårgårda PRO-are upp vid Vårgårda Station. När alla kommit ombord och bussen styrde mot Bohuslän tog Johan och Ulrika från Lilla Bandet hand om underhållningen. Och på vilket fantastiskt sätt de gjorde det på! Var det inte Johan som rattade bussen och informerade om olika sevärdheter, så var det Ulrika som verkligen såg till att ingen i bussen slumrade till. Ett allsångshäfte med Taubemelodier höjde både stämningen och volymen i bussen.

Ulrika och Johan i Lilla Bandet. Foto: Ulla Knutsson

Vid vårt första stopp som var på Flatön blev det förmiddagsfika med fralla, kaffe och kaka samt musikunderhållning och allsång med Lilla Bandet. Detta i Flatöns hembygdsgård och museum. Där anlände den inhemske guiden Knut och berättade om Flatön och Ängöns stora betydelse för Evert Taubes fram­gångar, samt hela bygdens storhet på den tiden. Det var ju här han bodde när han bl.a. skrev "Maj på Malö”, “Min älskling du är som en ros", m.fl.

Vid ett stopp vid Handelsman Flink kunde vi gå ner till vattnet och beskåda Taubestenen. Resan gick vidare och färjan tog oss över till Orust, där vi åt en härlig lunch på Restaurang Varvet i Ellös. Nästa stopp gjordes vid Tavlebords honungsgård, där vi fick en mycket intressant information och upplevelse om bin och om hur deras bisamhällen fungerar. I deras gårdsbutik fanns allt man önskade sig och lite till.

Till slut var det dags för bussen att ta oss hemåt igen, med samma underbara underhållning. Med historier och allsånger gick hemresan väldigt fort. Sist men inte minst, Åke Brunngårds batterier av härliga historier, höjde stämningen ännu mera. När vi lämnat av våra Vårgårdavänner, anlände vi till Herrljunga ca kl. 19.00.

Den inhemske guiden Knut berättade om Flatön. Foto: Ulla Knutsson

Text: Harry Nilsson / Foton: Ulla Knutsson