Förening Herrljunga

Dalslands Kanal 30 maj -22

Måndagen den 30 maj var det dags för ny resa som vår duktiga resegrupp i PRO Herrljunga, Ulla Knutsson, Lise-Lotte Hellstadius och Viola Wigertson fixat.

Det var 50 PRO-medlemmar anmälda från Herrljunga- och Vårgårda PRO. Första påstigning i Vårgårda 07.40 och sedan i Herrljunga, där resan startade 08.00 med Resemakarn´/Vårgårdabuss och destination Bengtsfors. Vår fantastiska chaufför Bengt guidade oss, på ett utmärkt sätt om alla sevärdheter, på vägen upp till Bengts-fors. När vi svängt av E45 strax efter Mellerud gick färden mot Håverud, där vi gjorde stopp för en trevlig ”Bussfika”.
Resan fortsatte till Bengtsfors via den vackra natursköna och slingriga Brudfalls-vägen som tog oss genom många gamla fina brukssamhällen. Väl framme i Bengtsfors väntade kanalbåten M/S Dalslandia på att lägga ut strax efter kl.11.
Himlen hade nu öppnat sig och en klarblå himmel gjorde att resan blev perfekt. Väl ombord och båten hade lämnat kajen hälsades vi välkomna av personalen som pres-enterade vad som vi hade att se fram emot under de 5 timmar som resan skulle ta mellan starten i Bengtsfors tills det vi var tillbaka i Håverud, där bussen väntade på oss.
På sträckan passerades 16 spännande slussar med en nivåskillnad på 41 meter. Det är helt fantastiskt att se alla dessa slussar och hur vår båt bara sjunker ner till olika nivåer vid dessa smala slussportar. Det är verkligen fascinerande att se detta skådespel vid varje sluss.
Resan innehöll även lunch och vi blev uppdelade i två sittningar i den lilla matsalen, där vi fick en underbar lunch, som innehöll Håveruds populära varmrökta lax med örtsås, färskpotatis, sallad, smör & bröd.
En snabbvisit, på glasbruket i Håverud, hann vi också med för de som ville handla lite minnen med sig hem. En ”Bussfika” blev det även där innan bussen tog fart mot Vårgårda och Herrljunga.
En hemresa kan aldrig bli långsam eller tråkig när vi har med på resan vår egen Åke Brunngård. Han hade ett stort batteri av historier som verkligen såg till att ingen kunde somna för det blev mycket skratt och en härlig stämning i bussen.
Ulla, en av reseledarna, tackade alla för en fantastisk dag innan vi kom till våra respektive hemorter.

Solen sken på oss hela dagen och vi fick en vacker tur från Bengtsfors till Håverud.
Foto: Ulla K.