Förening Vaggeryd

Verksamhetsberättelse 2021

Styrelsens rapport.

Styrelsen för PRO Vaggeryd avger följande berättelse för det gångna verksamhetsåret. Styrelsen har under året haft följande sammansättning:

Ordförande: Vakant
Kassör: Eva Kursten
Sekreterare: Marianne Elg
Studieorganisatör: Stig Johansson
Ledamot: Lars-Olof Elg
Ledamot: Kristina Skantz
Ledamot: Mats Elmgren
Ledamot: Ingemar Johannesson
Ledamot: Margitha Larsson
Ledamot: Kjell Axelsson
Ledamot: Ronnie Karlsson

Medlemsantalet var vid årets början 402 och vid årets slut 382.

Styrelsen har haft nio protokollförda sammanträden och föreningen har genomfört några månadsmöten på hösten. Årsmötet kunde genomföras först i september på grund av Folkhälsomyndighetens restriktioner med anledning av pandemiläget. Även övriga aktiviteter blev begränsade på grund av coronapandemin. Vi har dock skickat ut sex månadsblad under året och försökt hålla medlemmarna uppdaterade.

Januari: Föreningen fick ett presentkort på 100 kronor som uppskattning för de lotter i trippelskrapet som vår förening säljer.

Våren: Inga aktiviteter under våren.

Sommaren: Under sommaren genomfördes minnespromenader i samarbete med bland andra Hembygdsrådet, SPF och VSOK. Var och en fick på egen hand besöka de 18 informationstavlorna som finns i Vaggeryds tätort och besvara de uppsatta frågorna. En trevlig sysselsättning och drygt 70 ”paket” såldes.

Augusti: Äntligen kunde vi ha vår första sammankomst för året. Vi träffades på Sjöbo och fick njuta av Vrigstadpojkarna och god tårta som föreningen bjöd på. En mycket uppskattad eftermiddag.
Denna månad kunde också PRO-vetartävlingen äga rum. Vi hade två lag med, men inget av dem gick vidare.
Även DM i golf genomfördes och vår förening representerades av sex medlemmar.

September: Parentationen och årsmötet som vanligtvis hålls i januari och februari kunde genomföras med 81 medlemmar på plats! Roland Emanuelsson hjälpte oss även denna gång och satt mötesordförande. Parentationen var som vanligt stämningsfull med diktläsning, ljuständning, kören och bildspel.
I DM i boule kom vår förening på en tredjeplats.

Oktober: Det blev ett månadsmöte med musikquiz med gruppen ELEC. Roligt och uppskattat. Vi fick även information av kommunens äldresamordnare.

November: Denna månad hade vi besök av Swedbank som bland annat informerade om swish, bankid och framtidsfullmakt. Verksamhetsplan och budget bestämdes för 2022. Lennart ”Charlie” Karlsson berättade anekdoter om en del Vaggerydsbor och hur de fått sina smeknamn.

December: Vi kunde avsluta året med en grötfest och trevlig underhållning av vår egen kör.

Styrelsens förhoppning är att vi får ett helt verksamhetsår 2022.

Vaggeryd i januari 2022

Eva Kursten Stig Johansson Kjell Axelsson
Marianne Elg Lars-Olof Elg Ingemar Johannesson
Margitha Larsson Ronnie Karlsson Kristina Skantz
Mats Elmgren

Här följer våra aktiviteters egna verksamhetsberättelser.

Studier

Läs- och resecirkeln har legat nere under året.
Ansvarig: Stig Johansson och Ingrid Ström Karlsson

Släktforskning

Ingen släktforskning har bedrivits.
Ansvariga: Bernt Ekfeldt och Lars-Erik Lunnevad

Canasta

Glädjen var stor när vi efter Corona-uppehållet kunde starta upp en Canasta-cirkel igen. Vi har under hösten träffats 13 måndagar i Magnisa stuga. Från att ha varit sex deltagare förra omgången är det nu 16 glada pensionärer som håller huvudet igång genom att spela och lära sig något nytt varje gång.
Den 17 januari 2022 klockan 13.30 startar vi en ny omgång.
Ansvarig: Lars-Göran Eklund

Kören

Vi är 16 i kören.
Vi startade övningarna 3 september.
Vi sjöng på parentationen i Folkets Hus den 23 september.
Vi sjöng även på gudstjänsten i Byarums kyrka 17 oktober.

Den 2 dec. sjöng vi i Equmenia kyrkan. Där åt vi god gröt och skinksmörgås.
Vi har haft elva övningar.
Nu hoppas vi att det inte blir några fler avbrott utan att vi får fortsätta att sjunga.
Körledare: Ing-Britt Persson

Boule

Så fort vädret tillät började vi spela boule på våra fina banor vid idrottsplatsen i Vaggeryd. Men först gjordes banorna i ordning efter vintern, och serveringsboden ställdes i ordning inför sommarhalvårets kaffekokning. På grund av att vi är utomhus och kan hålla avstånd och vaccinationerna kom igång tidigt har vi varit många som spelat.
Varje måndag och onsdag har vi varit irkca 20 personer som spelat och fikat. Det var flera som spelade ända in i november. Det är inte bara Vaggerydsbor som spelar, utan ofta kommer det folk från Skillingaryd, Tenhult och Gränna. Det har endast varit en tävling under året. Den var i Värnamo och vi kom trea där.
Ansvarig: Eivon Strandgård/Ewa Malmgren

Bowling

Under hösten har vi rullat igång med spelandet. Vi spelar i två grupper på tisdagseftermiddagarna. När vi skall börja efter nyår är ännu inte bestämt.
Ansvarig: Tord Nahlbom

Styrketräning

Äntligen kom vi igång. Efter 1,5 år med pandemins restriktioner har inomhusträningarna börjat fungera, känslan är att börja från ruta ett. Den 18 oktober vågade omkring 20 personer gå ner till Atletklubbens lokaler och att till ny ledare ta sig an hantlar, roddmaskiner, crosstrainer, löpband och diverse träningsmaskiner för att stärka upp sina åldrande leder och muskler.
Den sociala kontakten betyder mycket och vi fick den åter.
Tack till medhjälparna Roger Högberg och Börje Ekwurtzel.
Ansvarig: Kalle Molarin

Snickarna

Ingen verksamhet och ingen lokal. Vår framtid är oviss.
Ansvariga: Åke Andersson och Håkan Svahn

Stavgång

Under en stor del av året har vi träffats lite informellt på tisdagarna och gått våra promenader och sedan druckit vårt medhavda kaffe. Vi har varit på Bäckalyckan tre gånger.
Från början av september har vi varit vid Friluftsgården och vi är i snitt cirka 25 personer varje gång.
Ansvarig: Håkan Svahn

Resekommittén

Inga resor har kunnat genomföras.
Ansvarig: Erling Abrahamsson

bild1