Förening Huskvarna BTS
Gösta Modigh, Evert Andersson och Sigvard Sjöberg

Vår historia

Föreningens historia

Spelarna på bilden ovan är Gösta Modigh, Evert Andersson och Sigvard Sjöberg. Deras historia som spelare nämns nedan liksom Gunnar Forsbergs. En bild med Gunnar Forsberg och några spelare till finns under rubriken "Länkar" till vänster.

Tills mer information finns tillgänglig redovisas nedan lite korta fakta om föreningen och om några medlemmar som har varit med länge.

Enligt Sture Fransson som inte längre är med och tränar så började föreningen att spela i den nuvarande lokalen i Folkets Park i Huskvarna ungefärligen 1978-79.

Sigvard Sjöberg är den nuvarande medlem som har varit med längst i föreningen. Han började träna ca 1992. Han kom då från början med i förstalaget. Sigvard är skadad f n och kan när detta skrivs inte spela. Sigvard spelade som ung i Rumlaborgs juniorlag och 3:e-lag. Han var en gång 5:a på DM för juniorer i Oskarshamn. Sigvard var senare med i Junex korplag och en gång fick han möta Ladislav Stipek och Ivan Andreadis när Tjeckoslovakiens landslag var på besök i Jönköping. Sigvard har cyklat Vätterrundan 46 gånger (med början vid den första tävlingen 1966).

Evert Anderson gick bort den 7 juli 2021. Han började träna i vår förening 1994.  Evert spelade som ung i Rumlaborg i samma lag som Sigvard Sjöberg . Han blev en gång 2:a i Huskvarnas juniormästerskap. Evert slutade med bordtennis 1948 som vintersport och började istället spela ishockey i Vättersnäs. Han kom där med i A-laget. Som sommarsport har Evert sedan unga år spelat fotboll och han spelade i många år i Huskvarna IF. Åren 1952-1955 spelade han i A-laget. Sedan har Evert i 15 år varit tränare i många fotbollsklubbar samt lagledare i HIF.

Det finns en film från en träningsmatch mellan Sigvard Sjöberg och Evert Andersson Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. spelad i vår träningslokal 20170626.

Gunnar Forsberg är en nuvarande medlem som också har varit med länge i föreningen. Han började träna ca 1996.  Gunnar spelar fortfarande med i förstalaget. Gunnar spelade som ung i Rumlaborg i juniorlaget. På den tiden hade Rumlaborg sitt förstalag i allsvenskan.

Det har hela tiden funnits serier för äldre personer i vilka föreningen har deltagit men tidigare var åldersgränsen 55 år istället för nuvarande 60 år. Serien kallades inte heller för veteranserien så som nu men vad den kallades är när detta skrivs oklart.

År 2008 startade Gösta Modigh och Glenn Sahlstedt från Vaggeryds BTK Veteranträffen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. Fån denna årliga tävling finns resultat bevarade ända från 1:a tävlingen.

Gösta Modigh gick bort den 22 september 2020 vid 81 års ålder.

Gösta Modigh började spela i PRO ca 2000. Han jobbade då på Bordtennisförbundet. De anställda hade en timma till förfogande, så han åkte till Folkparken för att spela.

Gösta tror att förbundet började med en veteranserie, och sedan utökades det till två serier och senaste året var det 4 serier.

Gösta har spelat i KFUM och PRO. Han började spela tidigt i KFUM. Vi var ett gäng från Huskvarna som spelade på KFUM. Vi åkte på Riksmästerskap i Stockholm m.m.

Gösta blev 1978 DAGAB-mästare i Oldboys.

Vår förening var tidigare en del av PRO Huskvarna men för några år sedan blev vi självständiga med namnet PRO Huskvarna BTS (Bordtennissällskap).

Föreningens resultat

Föreningens placeringar i veteranserien i Småland de senaste åren
(Fr o m säsongen 2019/2020 kallas Småland också Sydöstra Götaland Norra)

Säsongen 2010/2011
Säsongen 2019/2020
Veteran B - Lag 1 blev 5:a bland 6 lag
Veteran D - Lag 2 blev 5:a bland 8 lag

Länkar till resultaten i varje lagmatch och varje enskild singel- och dubbelmatch under ovannämnda säsonger kan man hitta på platsen bordtennis.org Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. Här kan man också se en summering över hur många enskilda matcher som olika spelare har vunnit och förlorat.

Text: Tommy Maltell
Bild: Kenneth Hallgren