Förening Lugnvik Jämtland

2023-02-09

Fika

Karin Hejrgård

Torsdag 9 februari bjöd PRO Lugnvik in till trivselträff. Totalt 40 personer deltog, de flesta medlemmar i föreningen men även några från andra PRO-föreningar.

Ordförande Bosse Johansson hälsade alla hjärtligt välkomna och lämnade sedan över ordet till Anitha Olofsson för presentation av dagens huvudperson Karin Härjegård.

Anitha som bott och verkat i Västjämtland i många år har samarbetat med Karin i olika sammanhang, bl a i kyrkor inom Åre pastorat då Karin är präst och Anitha varit kyrkvärd.

Karin Härjegård är präst, författare och sångerska. Hon kommer från Hede och uppväxten i Härjedalen har präglat henne. I Hede hade hon tät kontakt med sin mormor och morfar och hos dem fanns en skrivmaskin. Där började Karin skriva dikter, sagor, sånger och berättelser och fick höra att hon var bra.

Morfar sa att det blir nog präst av dig och det blev det. Hon fick intresse för kvinnor som haft stor betydelse för samhällsutvecklingen i olika delar av vårt län. Så hon började skriva romaner med historisk bakgrund.

”Den där elden inom” handlar om Margareta Klingspor som kom till Hede 1947. Bland andra sociala åtgärder så startade hon en allmän tvättstuga och drev igenom matbespisning i skolan.

”Drottningen av Åre” visar att Åre inte vore något utan kvinnorna. Fröken Hansson, född i Skåne, startade Åres första hotell.

”Det har kommit ett brev” handlar om Margareta Olofsson från Rörön som emigrerade till Amerika och blev vävningskonstnär.

Efter de här historiska romanerna som krävde mycket research så längtade Karin efter att få ”hitta på”. Då dyker Sonja, en pensionerad lärarinna, upp i hennes fantasi. Så föddes ”Kallbaderskan i fjällen”.

Kallbaderskan har blivit inläst av Marie Richardsson och blivit nominerad till Storytel awards.

Den 22 mars kommer hennes senaste bok ”Sömmerskan och friheten” ut. BTJ, Biliotekstjänst har recenserat boken och ger henne högsta betyg.

Karin inledde sitt föredrag med en visa på härjedalsmål och avslutar med ”Så skimrande var aldrig havet” i Evert Ljusbergs tolkning på härjedalska.

Text och foto: Elsy Johansson