Förening Leva Livet

Kast med liten väska klarades galant av Jouho Uitto. Gudrun Olofsson höll koll.

Kategorier:
Gemenskap och aktiviteter
Publicerad:

Friluftsdag på Hofvallen

22 september hade vi i PRO Leva Livet en speciell dag. Den genomfördes i samarbete med IFK Östersund och ABF.

IUngefär 80-90 PRO- medlemmar strålade samman på Hovvallen i Östersund för en friluftsdag. Ett antal rörliga grenar utövades på den stora sportplanen. Där cornhole kastades, lockade Benny Brovinger med, att man kunde vinna sig resor till Maldiverna, Mallorca eller Sikås. Jag hörde ingen som fick så höga poäng idag, att det räckte till någondera destinationen. Tre vinnare drogs däremot, ur dem som fyllde i Tipsrundans kupong. Vinsten var PRO skraplotter.

Benny Brovinger utlovade till de bästa Cornhole-kastarna att få resa till Maldiverna, Mallorca eller Sikås. Varken Marie Burgman, Mona Vågström eller någon annan lyckades idag.

Två forskare från Mittuniversitetet, Magnus Zingmark och Kristin Godtman Kling hedrade oss med sin närvaro. De forskar om äldres hälsa i samband med hur den påverkas av friluftsaktiviteter och ett aktivt liv. Bl. a. sker kunskapsinhämtningens underlag via enkäter, intervjuer, kontakter med föreningar och kommuner, viken roll dessa spelar i sammanhanget och hur de bidrar till att sänka tröskeln till att leva ett aktivt liv. Även hur de påverkar, för att det ska bildas tillgängliga miljöer för ett aktivt och hälsosamt åldrande. Forskarnas kommentarer till dagens aktiviteter var bl.a. att det hela är en såväl inspirerande idé, som att den innehåller mycket bra rörelser, där olika personer ges utrymme att lättare kunna prova på olika aktiviteter.

Boulespelet beskådades av bl.a. Tommy Pettersson, Per-Erik Borgström, Rune Börne och Marie Burgman.

När man gick runt Hovvallens generösa gräsytor, kunde man delta i Gåfotboll, Boule, Cornhole, Frisbeegolf, Tipsrunda, Kast med liten väska och framförallt trevligt umgänge med PRO-kompisar!

Text och Foto:Carin Brobacke

Gertrud Nygren och Anne-Marie Salomonsson hade lite extra översikt på det hela. Jouho Uitto får koll på tipsrundan och Kent Brobacke och Per-Erik Borgström ser till, att det sker på rätt sätt.

Text: Carin Brobacke