Förening Brunflo

Personer framför träd

Styrketräning

Nytt om styrkehallen 27 maj -23

Nu har vi träffat Gymnastikföreningen, som hyr lokalen av kommunen, och diskuterat om att vi ska hyra in oss hos dem.

Gymnastikföreningen använder lokalen för gruppgymnastik och de behöver därför fria ytor. De flesta av de "apparater" som vi använde i vår styrketräning finns kvar, medan andra har kasserats. Vi hoppas dock på inköp av fler.

En intresseanmälan har gått ut om det finns intresse för att starta upp träningen igen och på bara en dag svarade över 40 personer att de var intresserade av en fortsättning. Som det ser ut idag kommer vi att starta upp igen när sommaren går mot sitt slut.

Med anledning av att antal apparater krympt, så krymper vi också deltagaravgifterna till 200 kr för höstens ca 15 gånger.

Anmälan till deltagande senare då allt är klart.

Att hålla sig i form som pensionär

De flesta av oss vill må bra och vara aktiva även som äldre.

Det är bra om du regelbundet tränar muskelstyrka, kondition och balans.

Du som är äldre behöver styrketräna två till tre gånger i veckan. Övningarna bör vara i minst 10 minuter per tillfälle. Alla stora muskler bör tränas. Till de stora musklerna räknas musklerna i armarna, magen, benen och ryggen. Lårmusklerna är de första muskler som förlorar i styrka, men redan efter ett par månader kan du få tillbaka mycket styrka.

Så här kan du träna styrkan i lårmusklerna hemma.

1. Sätt dig på en stol
  2. Res dig från stolen utan att hålla i dig
  3. Stanna till i rörelsen med lätt böjda knän för att öka belastningen i knäna.
  4. Öka belastningen eller öka antalet gånger du reser och sätter dig.

Styrketräning för ben och mage.

1. Stå vid ett bord eller bänk och håll i dig.
  2. Lyft ena benet.
  3. Böj långsamt på det ben du står på. Böj inte för långt.
  4. Räta upp dig till stående.
  5. Upprepa rörelsen några gånger. Håll magmusklerna spända under övningen.

Du som har höft eller knäproblem kan börja med att böja båda benen, så att du niger.

Du kan också träna sittande: Sitt på en stol, håll i sitsen med båda händerna. Lyft ett ben i taget i lugnt tempo. Tänk på att hålla magmusklerna spända.

Styrketräning för armar och mage.

1. Ställ dig en halvmeter från en vägg. Håll armarna utsträckta mot väggen.
  2. Gör armhävningar mot väggen och försök hålla armbågarna under händerna. Tryck ifrån lugnt och kontrollerat.
  3. Tänk på att hålla magmusklerna spända.