Förening Brunflo

Stavgång/ Ur och skur gruppen

Medlemmar ur "Ur och skurgruppen"

Stavgång / Ur och skurgruppen

Vi samlas vid skidstugan nere vid elljusspåret klockan 10.00 på måndagar och torsdagar. (Även när vädret år dåligt) Vi går 2,5 eller 5-kilometersspåret eller på andra vägar om skidspår är dragna, du går i den takt som passar just dig. Det går också att komma utan stavar. Ingen anmälan behövs. Det är bara att komma eftersom aktiviteten är öppen för alla pensionärer. Du behöver alltså inte vara medlem i PRO.

Tag gärna med fika för en stunds samvaro efter promenaderna. Att gå tillsammans ger också tillfälle att träffas, byta tankar och prata bort en stund.

Ansvarig: Kaj Eriksson Tel: 070-309 91 70

Stavgångare. Foto. Kaj Eriksson

Stavgång belastar kroppen mindre än löpning

Belastningen på musklerna fördelas jämnt vid stavgång. Det gör att risken för skador i till exempel knäna och ryggen är mindre vid stavgång än vid löpning.

Vid stavgång tränar du även överkroppens muskler

Vid stavgång använder du överkroppens muskler mer än vid en vanlig promenad och vid löpning. Framförallt är det muskler i benen, magen, ryggen, armarna och bröstet som får arbeta.